Nära 60 el-avbrott sedan december

Strömavbrotten i Nattavaara har börjat bli mer regel än undantag. Något som skapar stora bekymmer för butiken. "Vi måste själva bekosta ett elverk", säger lanthandelns ordförande Dirk Hagenbuch.

STRÖMLÖST. Volrath Nilsson och Inga-Lillie Axelsson är upprörda över de återkommande strömavbrotten. "Orsakar strömavbrotten att affären går omkull, då blir jag krigisk" säger Inga-Lillie Axelsson-

STRÖMLÖST. Volrath Nilsson och Inga-Lillie Axelsson är upprörda över de återkommande strömavbrotten. "Orsakar strömavbrotten att affären går omkull, då blir jag krigisk" säger Inga-Lillie Axelsson-

Foto: Emma Eriksson

Nattavaara2016-09-18 09:16

De senaste åren har lysena i Nattavaarabornas hushåll börjat fladdra allt oftare. Via sms har Vattenfall skickat ut information om pågående strömavbrott - och genom uträkningar från bybor är nu antalet sms upp i närmare 60 stycken sedan slutet av december 2015.

– Förtroendet för Vattenfall just nu är noll. De gör ju inget underhåll och jag är själv ute mycket i skog och mark och ser att ledningsgatorna är på tok för smala, säger Håkan Persson som är boende i en av de drabbade byarna i området.

För de många och långa avbrotten som varit sedan i slutet av december förra året får Nattavaaraborna ersättning. Pengar som enligt Håkan Persson skulle kunna användas till vettigare ändamål.

– Då är det bättre att man använder de pengarna till att bredda ledningsgatorna i stället, så att vi slipper träd som faller över ledningarna och orsakar strömavbrott.

De Nattavaarabor som NSD pratar med ger medhåll till Håkan Perssons åsikter.

– Det är fruktansvärt, elen fladdrar hur mycket som helst, säger Inga-Lillie Axelsson som kommer ut från lanthandeln.

Besvärligast av alla har personal och styrelsemedlemmar till byns lanthandel haft det. Under de långa avbrotten i november och december förra året fick de kasta matvaror för sammanlagt 100 000 kronor. Sedan dess har de ansvariga på butiken kunnat förhindra en upprepning - med ett elverk de själva får bekosta.

– Den 8 juni blev det strömavbrott igen. Sedan dess har vi hyrt ett elverk, och de pengarna trodde vi att vi skulle få tillbaka från Vattenfall, säger lanthandelns ordförande Dirk Hagenbuch.

Men så blev inte fallet. Sedan den dagen i juni har strömavbrott som varit längre än fem timmar uppstått varannan vecka.

– De påstår att de gjort så mycket på ledningarna under vintern att de ska vara bra nu, och att de inte kan bygga ett nät som håller i alla väder. Men det har aldrig varit så dåligt som det är nu, säger Dirk Hagenbuch.

Enligt honom har eljätten dessutom deklarerat att man inte kommer att göra några fler ersättningar för matvaror som förfars, eftersom man nu vet att butiken har möjlighet att beställa ett eget elverk. Exakt hur stora kostnader butiken fått stå med på grund av detta är ännu inte fastställt.

– Resultatet är att butiken nu beställt sitt eget elverk där vi även får bidrag från kommunen och länsstyrelsen. Men alla de här avbrotten är helt klart en skada på butikens ekonomi, säger Dirk Hagenbuch.

UPPFÖLNING: Svar från Vattenfall kommer under söndagen.

emma.eriksson@nsd.se

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om