Snart blåser nya vindar över Narvik

Snart har det sista svarta dammolnet blåst in över Narviks samhälle.LKAB bygger in hela malmlagret i tio jättelika silos som har sprängts ned i berget.

Foto:

NARVIK2008-10-07 06:00
Det kallas Silaprojektet och kommer att ha kostat omkring 1,5 miljarder när allt är klart om ett år. Syftet är i första hand att förenkla och effektivisera hela malmhanteringen i Narvik.
På köpet får Narviksborna en väsentligt bättre miljö.
I Narvik hanteras dubbelt så mycket malm som i Sandskär/Luleå, hamnen trafikeras av betydligt större båtar och malmen lagras under längre tid.
Hamnen ligger betydligt närmare samhället och när vinden friskar på från Atlanten märks det att malmen ligger i öppna lager.
Byggde nära hamnen
Men enligt Markus Petäjäniemi, verksamhetschef för logistik och infrastruktur inom enheten för teknik och affärsutveckling vid LKAB, har det inte varit så högljudda klagomål från Narviksbornas sida.
Precis som gruvorna var upphovet av samhällena i Kiruna och Malmberget är det tack vare malmhamnen som Narvik har vuxit från ett fiskesamhälle till en stad.
- Staden växte fram runt hamnen för att folk ville ha nära till jobbet. Det är när samhället blir etablerat och andra näringar växer fram som industrin blir ett bekymmer, säger han.
Snart är det alltså slutdammat och Narviksborna kan äntligen börja hänga ut sin vitvätt på tork.
Fram tills helt nyligen har de dessutom fått stå ut med alla skakningar från de omkring 900 salvor som har detonerats under byggtiden.
Nu är bergarbetena klara och konturerna av den nya hamnen börjar bli synliga. Så här kommer den att fungera.
Rullande tömning
Tio stora silos har sprängts ned i berget i en lång rad. De har en diameter på 40 meter, är 60 meter djupa och rymmer vardera lasten från 15 nya tågsätt, var och ett med 68 stycken 100-tonsvagnar.
Dessutom byggs två mindre silos, en för tillsatsmedel och en specialficka för vidaretransport av material.
Nästa steg är att bygga en bro över siloöppningarna där ett järnvägspår ska dras. Tågen kommer att kunna bottentömma sin last under rörelse.
Under alla silos, cirka 30 meter under havsnivån, byggs en tunnel med ett transportband upp till fartygslastningen.
- När det nya systemet är taget i drift kommer folk aldrig att se något av tåglossningen och lagringen i Narvik, utan bara utlastningen till båtarna, säger Markus Petäjäniemi.
Halvering av styrkan
Projektet innebär också en kraftig rationalisering. Bara halva arbetsstyrkan kommer att behövas i Narvik i framtiden.
Även det beskedet har landat med förståelse i Narvik, enligt Markus Petäjäniemi.
- Man började arbeta med frågan redan innan beslutet om investeringen togs för tre år sedan. Företaget har kommit till en överenskommelse med fackföreningarna och de flesta kan gå med avtalspension eller genom andra lösningar, säger han.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om