Nu är LKAB:s stora investeringar i malmhamnen i Narvik genomförda. På torsdag invigs den nya kajen.
– Det här är väldigt viktiga investeringar. Nu är vi väl rustade för en kapacitetsökning. Vi vill ju öka produktionen i Malmfälten och i princip all vår järnmalm som säljs till våra kunder i Europa går via Narvik. Så hamnen i Narvik är förstås jätteviktig, säger Fredrik Björkenwall, kommunikatör på LKAB.
Den första stora investeringen i Narvik genomfördes redan 2009. Då infördes ett nytt silosystem som effektiviserade lossningen av malmvagnarna. För ganska exakt ett år sedan kom den nya skeppslastaren till Narvik från Gdansk i Polen.
Nu finns också en ny siktstation, nya bandtransportörer, en ny vägstation och ett nytt förtöjningssystem för båtarna på plats vid kajen. Det här innebär också att järnmalmsprodukterna kan hanteras på ett sätt som bör minska damningen vid hamnen, enligt Fredrik Björkenwall.
Satsningarna ger en stor kapacitetsökning. Nu kan 30 miljoner ton järnmalmsprodukter hanteras årligen vid hamnen. Tidigare var den maximala kapaciteten 20 miljoner ton.
Med en modern malmhamn hoppas LKAB också undvika driftsstörningar och leveransstörningar. Den gamla utlastaren är från 1970-talet och även om den fortfarande går att använda innebär de nya investeringarna att leveranserna tryggas.
– Det är väldigt viktigt för våra kunder att vi har en god leveranssäkerhet. Vi har väldigt nöjda kunder, men blir det stopp i Narvik skulle kunderna märka det. Därför är de här investeringarna så viktiga, säger Fredrik Björkenwall.