Northlands första fartyg har lämnat Narvik

Strax före klockan 10.00 på måndagen lämnade fartyget Star Norita Narviks hamn, lastat med Northland resources järnmalmskoncentrat.
– Det här är en historisk dag, och vi är väldigt glada över att se aktern på fartyget. säger Hans Nilsson, marknadsdirektör.

Foto:

Narvik2013-02-25 10:04

Det har minst sagt varit ett par stormiga veckor för ledningen i gruvbolaget Northland resources, med akuta finansieringsproblem, medieläckor och företagsrekonstruktion.

Men på måndagen syntes kanske ändå en liten ljusning på horisonten, då det första fartyget lastat med järnmalmskoncentrat från gruvan i Kaunisvaara lämnade hamnen i Narvik.

Fartyget Star Norita, som beräknas nå IJmuiden i Holland på fredagen är lastat med 55 000 ton av Northlands produkt, som enligt marknadsdirektör Hans Nilsson når upp till den kvalitet man utlovat.

– Vi har inte fått de slutgiltiga analyserna, men indikationen vi har ur produktionen är att vi ligger ganska nära de 69 procent järn vi har indikerat tidigare, och förmodligen något över.

Ska utvärderas

När järnmalmskoncentratet börjar användas i Tata Steels anläggningar kommer Northland resources att få löpande information om hur det fungerar, berättar Hans Nilsson.

– Det är alltid spännande att se att det fungerar i stor skala och i praktiken. Vi kommer att ha ett tekniskt utbyte med Tata och utvärdera hur fungerar.

Under mars månad är planen att ytterligare ett malmfartyg ska lastas, då till ett annat europeiskt stålföretag, vars namn Hans Nilsson inte vill kommentera.

– Det är inom ramen för vårt avtal med Stemcor, men jag kan inte gå in på vilket företag det är i dagsläget.

Kan fakturera

Att fartyget lämnat hamnen i Narvik innebär också att Northland resources snart kan skicka iväg den första fakturan.

– Vi kommer att betala frakträkningen på fartyget. Sen släpps fraktsedeln och i och med att vi har den kan vi också fakurera hela lasten.

Hans Nilsson vill dock inte gå in i detalj på hur mycket fartygslasten är värd.

– Tata kommer att vara en värdefull kund för oss, vi är nöjda med uppgörelsen, säger han.

Permanent lösning

Lastningen av Star Norita försenades då fartyget tvingats vänta på att lossa sin tidigare last med träpellets efter dåligt väder, innan det åkte vidare mot Narvik. Vid Northland resources terminal användes dessutom kranar för att lasta fartyget, snarare än de mer permanenta lösningar som ska finnas på plats i augusti i år. Fram till dess kommer också andra förbättringar att införas gradvis, vilket ska snabba upp processen, enligt Hans Nilsson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!