Det nya samarbetet mellan Svensk handel Luleå, Diös och Norr media har precis inletts men planerna började ta form redan för ett och ett halvt år sedan, i samband med att Visit Luleå gick ut med att organisationen skulle upphöra.
– Visit Luleå har jobbat med frågor som rör centrumhandel och utveckling. När de nu skulle försvinna uppstod frågan om vem som skulle ta vid. Eftersom det ligger i allas vårt intresse att driva det här arbetet vidare framåt utan att tappa fart, så kändes det naturligt att ingå det här samverkansavtalet, säger Sara Engelmark, förvaltare vid Diös.
Bernt Jansson instämmer:
– Luleå tappar försäljning, precis som alla andra stadskärnor. Därför är det jätteviktigt att vi tar tag i dessa frågor för att hjälpa och stötta handeln. Ett levande city ger en levande kommun och en levande kommun vill man flytta till och besöka.
Parterna har nu sammanställt uppdraget och planen framåt. Sammanfattningsvis handlar det om att på olika sätt arbeta för att stärka och utveckla stadskärnan. Tillsammans med representanter från handels- och besöksnäringen har man även träffats i ett första branschråd för att få synpunkter och förslag inför det fortsatta arbetet.
– Det har varit ett väldigt intressant och givande möte med bra diskussioner, säger Ingela Torgerstad, projektledare vid Norr media.
En del i samarbetet är det så kallade citykortet. Ett presentkort som kan laddas med valfritt belopp och nyttjas på 230 företag runt om i Luleå, inte bara i city. Här är det konceptet ”handla lokalt” som gäller.
– Man kan använda det på alltifrån restauranger och hotell till butiker, frisörer och skönhetssalonger. Det är det perfekta presentkortet och julklappen, säger Ingela Torgerstad.
– Vi har en otroligt fin stadskärna med alla förutsättningar. Det känns väldigt positivt och bra med tanke på vårt fortsatta arbete framöver. Detta kommer att stärka Luleå som stad och besöksmål, avslutar Bernt Jansson.