Nu vill de expandera – med ett helt nytt koncept

SushiBar & Råvara säljer mer än någonsin och nu vill de expandera – om de får bygglov.

Tokyo. Den nya restaurangen ska ha inslag av sushi.

Tokyo. Den nya restaurangen ska ha inslag av sushi.

Foto:

Näringsliv2017-08-08 20:00

Anders Hellman öppnade SushiBar och SalladsBar på Storgatan för 13 år sedan, 2004. Sedan dess har han bytt namn på SalladsBar till Råvara, för att namnet symboliserar maten bättre. Samtidigt har han även öppnat en sushirestaurang på Storheden och en på Backcity i Piteå. Nu planerar han att öppna ytterligare en restaurang på Solbacken i Skellefteå – om allt går enligt planerna. I så fall kommer han ta Råvara-konceptet med inslag av sushi till Västerbotten.

– Ingenting är klart, man måste gå de vägar som finns med tillstånd och regler. Vi har inte fått bygglov än så det väntar vi på, troligtvis får vi bygglov, säger Hellman.

Om bygglovet går igenom kommer den nya Råvara-restaurangen i Skellefteå servera ett matutbud i likhet med restaurangen som ligger i centrala Luleå, men med byggnad och drive in-koncept som finns på Storheden och Piteå. Skillnaden kommer vara att restaurangen i Skellefteå inte kommer ha någon kassapersonal, trots att det i dag är vanligast, på de befintliga restaurangerna, att kunderna beställer maten i kassan.

– Beställningar kommer ske via vår app, över telefon samt via fysiska expresskassor i restaurangen, säger Hellman och fortsätter:

– Har man tre gånger så stora råvaruinköp som de traditionella snabbmatkedjorna så måste vi på något sätt effektivisera allt annat, utan att tumma på råvarornas kvalité. Vi kommer att välja att helt ta bort kassapersonal på den nya enheten. De traditionella kassorna kommer att bli allt mer sällsynta inom snabbmatsgenren, till att kanske helt ha försvunnit inom en tioårsperiod.

När Hellman startade SushiBar var han själv i Luleå med sushi.

– Nu tror jag att vi är totalt sex eller sju renodlade sushirestauranger. Utbudet är sex gånger så stort, men vi fortsätter ändå sälja mer än året innan. Det är en betydligt större efterfrågan, och den bara ökar.

Hellman tror att den ökade efterfrågan beror på att folk blivit mer medvetna om vad de stoppar i sig.

– Det jag nu fokuserar på är att erbjuda ett nyttigt och modernt alternativ utanför centrumkärnorna, där gästerna ofta är bilburna. Utanför centrum hittar du nästan bara stereotyp, klassisk snabbmat. Är du på språng, kanske på shoppingrunda utanför stan, är ditt fokus inte alltid på mat. Men slår hungern till blir du nästan per automatik förpassad till mat som inte har en bra näringsuppbyggnad. Du kan sällan stoppa i dig något snabbt och mättande som även är bra för dig, har bra råvaror och som är bra för plånboken. Oftast faller det någonstans. Det jag försöker erbjuda ska vara nyttigt, hälsosamt och prisvärt för bilburet folk. Det ska vara hållbart över hela linjen, från miljöpåverkan till gästens personliga välmående.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om