Han var det unga alibit från Norrbotten med dialekt, som åkte runt i Sverige och föreläste om entreprenörskap. Niclas Wikström insåg att han kunde ta betalt för att prata, och startade sin första firma – Struntsnack.
– Jag var 20 år men himla sen i puberteten, nästan traumatiskt sen, jätteliten och såg ut som ett barn. Men i och med att jag var 20 och såg ut som ett barn så tyckte folk att jag verkade vara ett smart barn, inte en ung vuxen. Så jag hade en helt annan måttstock. Jag blev ett roligt inslag på en tillväxtdag för politiker, efter någon forskare från KTH, innan landshövdingen. Där skulle man stoppa in mig som något roligt till kaffet, berättar Niclas Wikström.
Men en dag tog det stopp, efter en föreläsning i Karlskoga för tio år sedan bestämde han sig för att aldrig mer ta betalt för att föreläsa.
– Jag började känna mig som en hycklare. Jag kände att jag ville åka och duscha efter jag hade föreläst, säger Niclas Wikström och fortsätter:
– Jag kände att ville göra något på riktigt, jag ville inte bara vara en som snackar. Det var inte kul längre.
En trettondagsafton 2011 föddes istället Oh my, fullservicebyrån där han är medgrundare och delägare.
– Vi hade skrivit två saker på vår power point-slide. Vi skulle bli det schysstaste arbetsgivaren i Sverige och vi skulle bli det största bolaget i vår bransch. Det har varit vår målbild sedan dess.
– Det jag gillar med ordet schysst är kombinationen schysst som snäll och schysst som rättvis. För mig handlar det om mixen av att vara en fair och snäll arbetsgivare. Drömmen är att så få som möjligt ska ha söndagsångest över att gå på jobbet. Ett jobb kan inte alltid vara kul, men det ska kännas att det är schysst och rättvist, att man får utvecklas och ha mandat och göra saker.
I det senaste avsnittet av Snacka om affärer pratar Niclas Wikström om byråbranschen, karriär och framgång, och om att lägga hela sin budget på en motorcrossförare – som plötsligt bryter benen.
Avsnittet finns där poddar finns, bland annat här: https://open.spotify.com/episode/4zG7cHrAHO8TPyRABJ0Usn
Snacka om affärer görs av Norrbottens Affärer i samarbete med Almi Nord. I detta avsnitt delar vd:n Fredric Genberg med sig av sina tre bästa tips för att lyckas med employer branding.
– Fokusera inte bara på employer branding när det är dags att anställa, utan se till att också arbeta med det internt, för att motivera och utveckla befintlig personal, tipsar han.