"Vi hämtar vatten som de gör, typ i Afrika"

Tänk dig att gå två kilometer och hämta färskt vatten för att kunna diska, tvätta och vattna blommorna.Den verkligheten fick eleverna på Hedskolan möta i går när mänskliga rättigheter stod på schemat.

Axel Ekberg fyller sin hink medan han övervakas av "soldaten" Berit Öström, lärare på Hedskolan. FOTO: Kurt Engström

Axel Ekberg fyller sin hink medan han övervakas av "soldaten" Berit Öström, lärare på Hedskolan. FOTO: Kurt Engström

Foto: Kurt Engström

MR-dagarna2008-11-14 06:00
Torsdagen var en annorlunda skoldag för eleverna på Hedskolan, på Bergnäset i Luleå.
I stället för undervisning i skolbänken stod eleverna redo på skolgården med plastbyttor, små hinkar och mjölkpaket.
- Vi håller på med mänskliga rättigheter och ska hämta vatten, som de gör typ i Afrika, förklarar Ida Jatko, 8 år.
- Ja, där kan de gå typ sex mil, säger klasskompisen Edvin Rosenberg.
Det är en drygt två kilometers promenad fram och tillbaka från Hedskolan till Luleå älv. Alla skolans elever, från förskoleklass till årskurs 6, deltog i övningen.
Riktiga soldater önskas
Med promenaden skulle eleverna få insikt i hur det kan vara att leva i ett fattigt land. Att det är långtifrån en självklarhet för alla att bara öppna en kran och fylla glaset med rent dricksvatten.
I rollspelet var lärarna som stod vid strandkanten egentligen soldater i Afrika som vaktade vattnet.
- Jag vill att det ska vara riktiga F 21-soldater, säger en pojke i tvåan till sin kompis.
- Ja, med bazookas, fyller kompisen i.
Skola, luft och mat
I samband med MR-dagarna satsar Luleås skolor på att utbilda eleverna i vad mänskliga rättigheter innebär. På Hedskolan har man satsat stort på temat. Eleverna har spelat rollspel i grupp där de var parlamentsledamöter och bestämde vilka rättigheter låtsaslandet Botania skulle ha.
I allt svårare tider reducerade presidenten antalet rättigheter successivt.
- Bland de sista rättigheterna som eleverna valde att ha kvar var utbildning, ren luft och att få äta sig mätt, säger Susanna Selberg, lärare i årskurs 6 som ledde rollspelet.
Hedskolans elever kämpade tappert med att bära vattnet i sina kärl tillbaka till klassrummen. Linus Ämter, nio år, valde att fantasifullt balansera sin gröna vattenhink på huvudet. Hanna Eriksson och Betsy Tanduedeva, båda nio år, hängde upp fyra kärl på en lång pinne.
- Det är enklast så, det är lättare att bära, säger Hanna Eriksson.
En vanlig svensk familj använder i genomsnitt 200 liter vatten under en dag medan en familj i Tanzania använder 60 liter vatten.
Hedskolans elever lyckades bära upp 100 liter älvsvatten. Det räckte till maten, toalett, disk och att vattna blommorna men inte till personlig hygien och tvätta kläder.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om