Sommar, sol och motorcyklar.
Nästan i alla fall. Vädret kan variera väldigt mycket i Norrbotten på första majrundan, men det vi vet i alla fall är att det är säsongens avstamp.
Ronald Lundberg, 51, är till vardags fritidsledare på Chillet i Sävast, men också ambassadör för bodensarna i Sveriges Motorcyklister, SMC.
– Vi kommer att fylla halva parkeringen vid järnvägsstationen och vid bra väder blir det cirka 1 000 hojar.
Hur går förberedelserna?
– Bra. Vi behöver beslut från varje kommun för att få köra och den processen är snart klar, säger Lundberg.
Som hoppas få bjuda på majrundan centralt i Boden.
I skrivande stund jobbar SMC med den biten.
– Vi vill köra förbi Medborgarplatsen på bussvägen. Tidigare har det varit tvärstopp för det, menar han.
Nytt för 2017 är att det blir poliseskort hela vägen. Ett uppskattat inslag, som bodensarna tidigare vant sig vid.
– Vi ska få poliseskort hela vägen. Det har vi haft i Boden, men nu får vi hela svängen, säger Ronald Lundberg.
Något som deltagarna ska tänka på?
– Många ställer hojarna tvärs över så det blir kaos. Ställ hojarna i färdriktningen och fyll på eftersom.
Vad kan du ge för tips inför att ställa fram hojen?
– Kolla däcken. Det är A och O. Jag har ett bakdäck som går att köra majrundan med, men har beställt ett nytt. De torkar i garaget. Sedan batteriet. Jag har själv stått på tågstationen och väntat in starthjälp. Dessutom ny och fräsch bensin i tanken. Gammal bensin är inte bra.
Vad kör du?
– En Yamaha XJ 900 kubik från 1983. Den syns, jag lovar. Jag har lackat kåpan i självlysande grön, vindskydden för händerna i orange och har en knallgul MC-jacka.