Tidigare i höstas slog General Motors på stora trumman. Deras framtidsstrategi är att sjösätta en armada av elektriska robottaxis – ett affärsområde som biljätten tror i förlängningen kommer att vara större än att sälja bilar. Rivalen Ford har en diametralt annorlunda syn på det autonoma racet.
– Andra har lagt stor vikt på att verifiera teknologin, det tror vi bara är grundinsatsen. Vi anser att det är viktigare att titta på affärsmodellen, säger Fords marknadschef Jim Farley i en intervju med branschtidningen Automotive News. Det skriver nyteknik.se.
Ford tänker sig att deras självkörande bilar ska rulla runt 20 timmar om dygnet, något som batterielektriska bilar inte klarar av. Laddtiderna kommer helt enkelt att gnaga på vinstmarginalen. Att snabbladda batterier kommer inte fungera då slitaget skulle innebära att man behöver byta oftare – vilket förstör inkomstmodellen.
– Så fort du inte kör varor eller folk så förlorar du pengar. Det viktigaste är drifttid och lönsamhet, och då ser vi att hybrider har en bättre modell för ägandekostnader.