Esbjörn - en älskad "majje"

Han bär kostymväst varje dag.
Han tycker att han har misslyckats fatalt om bara de som tycker om att teckna gillar ämnet bild.
Han säger: Om jag inte tar eleverna på allvar har jag inget i skolan att göra.
Esbjörn Kinberg är hans namn och han är älskad bildlärare på Tunaskolan.
Han bär kostymväst varje dag. Han tycker att han har misslyckats fatalt om bara de som tycker om att teckna gillar ämnet bild. Han säger: Om jag inte tar eleverna på allvar har jag inget i skolan att göra. Esbjörn Kinberg är hans namn och han är älskad bildlärare på Tunaskolan.

Han bär alltid med sig flickvännen.

Han bär alltid med sig flickvännen.

Foto: Eva Sjögreen

Mitt i livet2010-02-15 06:00

Med sina 27 år är han själv en del av de ungas kultur. Han känner väl till musiken, modet och alla andra inslag i den.
Han har ofta elektronisk musik av grupperna Fever Ray och The Knife som bakgrund när eleverna arbetar.
- Det är musik med mystik, lite knasig musik som uppmuntrar eleverna att tänka knasigt och skapa roligare saker än flirtkulor, säger han.
Har hög ambition
Samtidigt som han delar och odlar den kultur som han har gemensamt med högstadieungdomarna så har han en hög ambition att lära dem nya saker. Ett sätt att lyckas med det är att knyta skolarbetet till verkligheten. Ett exempel på det är när niorna nu arbetar med arkitektur och design. I arbetsinstruktionen utgår Esbjörn Kinberg från den egna skolan och ställer frågor som: Motsvarar skolans form och byggnad det den är avsedd att göra; är det en stimulerande miljö att vara i? Bidrar den utvändiga och rumsliga formgivningen till inspiration, kreativitet och vidare lust att lära? Kan formen av en huskropp vara demokratiserande?
Berömmer skolvärden
- De ska rita och designa en byggnad och sedan bygga upp en modell i kartong. Och de ska noggrannt dokumentera arbetsprocessen i text, bilder och fotografier, säger Esbjörn.
Kanhända kommer eleverna att bygga vackrare, funktionellare, mer inspirerande och mer demokratiserande skolbyggnader än Tunaskolan som de nu går i varje dag året runt.
- Kanske bygger de en glaskub eller en skola liknande den här, säger Esbjörn Kinberg.
Han berömmer skolvärden på Tunaskolan, Kjell Bergström, som tillhandahåller material till alla de projekt som han och hans elever hittar på.
- Nu behöver vi kartong till bygget av husen. Det var inga problem. Kjell förklarade att det kommer massor av kartonger till matsalen och fiket som kan återanvändas. Han har ett jättebra returtänk. Utan Kjell skulle vi inte kunna genomföra häften av alla knasiga idéer, säger han.
Designade gympadojor
Tidigare har eleverna designat gympadojor - sådana som många själva har på fötterna. Det hänger modeller i papper i ett snöre fäst i taket i bildsalen.
- De fick börja med att måla ett A 1-papper. Det skulle vara motiv över hela pappret. Sedan fick de lägga på en modell av en sko och klippa ut delar, säger Esbjörn Kinberg.
Han visar den skomodell som Lisa som gick i nian i fjol gjorde, med björkar och höstfärger, och säger:
- Jag hade lätt köpt den här skon om den fanns på marknaden.
Han visar också en sko som en annan gammal elev, Kevin, gjort.
- Den är i graffitistil, ett formspråk som finns på gatan. Kevin går nu mode- och designprogrammet på gymnasiet. Det är en kille som är tuff på ett ödmjukt sätt. Han har en tuff rapstil som han blandar med design! Kevin tycker jättemycket om kläder, säger han.
Illustratör och konstnär
Den världskände brittiske konstnären Banksys ironiska versioner av kända målningar sitter på väggen i bildsalen. Banksy är känd för att olovligen måla graffiti på de mest otippade ställen och objuden hänga sina verk på stora museer som Tate Britain och Louvren i Paris.
Det där är ännu ett sätt för Esbjörn Kinberg att fånga ungdomarnas intresse och visa på att konsten rymmer ett oändligt antal uttryckssätt.
- Om bara de elever som tycker om att teckna gillar ämnet bild har jag som lärare misslyckats fatalt, säger han.
Esbjörn Kinberg har själv såväl bildlärarutbildning som en utbildning i illustration och grafisk formgiving. Vid sidan om arbetet i skolan jobbar han som illustratör och konstnär i eget företag.
- Jag gör bland annat illustrationer till klädmärken och jag har målat på skor åt Nike och Adidas, säger han.
Vuxen förebild
Esbjörn Kinberg har många tatueringar på armarna och de är alla gjorda efter hans egna teckningar. Där finns bland annat ett porträtt på flickvännen.
Tatueringarna väcker också ungdomarnas intresse.
Esbjörn vill vara nära ungdomarna men samtidigt en vuxen förebild.
- Jag bär alltid kostymväst. Det är ett sätt för mig att skilja mig från mina elever. För övrigt tycker jag att man ska vara välklädd, säger han.
Han använder ett vuxet språk kombinerat med ungdomarnas språk.
Hjälper modeskapare
I den instruktion för arkitekturprojektet som han har delat ut till sina elever i årskurs nio använder han många svåra ord åtföljda av synonymer på "ungdomsspråk", till exempel "appellerande" och motsvarande ungdomsord: "schyst, fet, nice eller snygg".
Han kom till Luleå för drygt ett och ett halvt år sedan och är inne på sitt andra år som lärare på Tunaskolan. Innan dess bodde han i Umeå i sex år. Han är uppvuxen i Stockholm och på Öland.
- Jag blev förälskad i Umeå, i staden och den kreativitet som finns där. I Luleå finns samma kreativitet fast i en sluten, mindre grupp. Tomas Niemi som driver butiken Happy People och de som arbetar i Designlabland är delar i den.
Esbjörn är själv illustratör åt Designlabland - som hjälper unga modeskapare att ta sig fram med egna kreationer.
- Företaget är en kuvös för ung kreativitet, säger han.
Också Esbjörn Kinbergs bildlektioner utgör en "kuvös för ung kreativitet". Han når sina elever på ett alldeles speciellt sätt och får alla att jobba engagerat.
Lärare av tacksamhet
- Jag blev bildlärare av tacksamhet. Bildämnet blev räddningen för mig när jag inte tyckte att skolan var så lattjo annars. Jag hade bra lärare som formade mig. Anders var bildlärare i gymnasiet och min största ledstjärna. Det var en kortväxt man som hade jobbat med allt kreativt. Han kom ofta med tidningar - magasin från Japan och obskyra modetidningar... säger han.
Han älskar konst och ser det som sin grunduppgift att fånga elevernas bildintresse.
- Alla uppskattar inte en Caravaggio-målning men ska däremot ha sett en och kunna knyta an till kulturhistorien. Men utan bildintresse är det ingen idé att ta upp 1600-talskonsten, säger Esbjörn Kinberg.
Caravaggio kallas för mystisk revolutionär.
Den beskrivningen är inte helt fel på Esbjörn Kinberg heller.
Hans beskrivning av den gamla eleven Kevin stämmer också in på honom sjäv: Tuff på ett ödmjukt sätt.
Han är i alla händelser en älskad "majje" och stor förebild för ungdomarna på Tunaskolans högstadium.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!