I mitten av februari berättade NSD att Norrbotniabanan AB fått klartecken av regeringen att skicka en ansökan till EU om medfinansiering av banbygget.
Beskedet från EU om pengarna kom under politikerveckan i Almedalen.
Och det blev ett bra sådant.
EU har gett ett positivt förhandsbesked om att bevilja finansiering med 10,5 miljoner euro, vilket motsvarar drygt 90 miljoner svenska kronor.
– Nu är det i och för sig bara ett starkt förhandsbesked, men jag har pratat med Trafikverket, som säger att inte ska kunna hända något innan de tar det formella beslutet i EU under nästa vecka, berättar Elisabeth Sinclair, projektledare i Norrbotniabanan AB för NSD.
Hon och kollegorna är förstås mer än glada över beskedet.
– Det är helt fantastiskt. Vi har tidigare pratat om att ta viktiga steg framåt, men det här är verkligen en milstolpe. Det är ett steg i rätt riktning, säger Sinclair och fortsätter:
– Det här är fjärde gången som ansökan har gått in till EU, och nu går den igenom. Jag betraktar inte de tidigare gångerna som torrsim, men vi har lärt oss oerhört mycket under resans gång.
I och med beskedet från EU under måndagen är nu totalt 21 miljoner euro, omkring 210 miljoner kronor, klara till att finansiera en järnvägsplan för sträckan Umeå-Skellefteå.
Huvuddelen av medfinansieringen satsar Region Västerbotten med omkring 80 miljoner kronor, resterande 30 miljoner kronor bidrar länsstyrelsen i Norrbotten med. Hela den regionala finansieringen är garanterad via länstransportplan.
– Vi hade hoppats på det här beskedet. Det här ger väldigt viktiga signaler och väldigt mycket energi till att fortsätta med det här, både planeringsmässigt och rent byggmässigt, säger Peter Roslund (S) från Piteå som är vice ordförande i styrgruppen i Norrbotniabanan AB.
Enligt både Sinclair och Roslund behöver det inte ta så värst lång tid innan spaden väl kan åka i jorden.
– Det brukar ta cirka två år till att man kan börja bygga. Men den nuvarande regeringen har ju ändå sagt att det ska ske under den här mandatperioden, och då finns det ju inte så mycket att spela på. Kommer vi igång i höst är det ju tre år kvar. Men jag tror att våren eller sommaren 2018 borde man komma igång, säger Roslund och tillägger:
– Det här är ett viktigt genombrott, och ett viktigt ställningstagande från EU som kommer ge skjuts åt det hela.
Finns det chans att få mer bidrag från EU, eller är det här en engångssumma?
– Det finns möjligheter att få mer pengar längre fram.
Roslund tror också att om man väl får klart sträckan mellan Umeå och Skellefteå bör sista etappen gå lättare att få till stånd.
– Det är Trafikverket som avgör vilka etapper man kör. Men när väl sträckan mellan Umeå och Skellefteå blir klar ökar det ju motiveringen ännu mer att göra klart den sista sträckan från Skellefteå och norrut.
Under måndagen kom också beskedet att det planerade spårbytet på sträckan Boden-Bastuträsk tidigareläggs två år. Det uppger Nordnytt.
Men enligt Elisabeth Sinclair har det beslutet inget att göra med dagens besked från EU.
– Men det låter väldigt glädjande ändå. Det har varit en katastrof som det är nu. Det har funnits så mycket frågetecken kring att man inte kommit igång med spårbytet där tidigare, säger Elisabeth Sinclair.