Snälla Vägverket, vad är det här?

Försök inte köra motorcykel när du är trött och utsvulten.Jag vet det och ändå gjorde jag det.Lägg till backning i nedförslut, en lätt svängmanöver och lösgrus på asfalten så har ni en hoj som ligger.MIN hoj.

MC - krönika v.192009-05-05 06:00
I samma stund som min bootsade högerfot slant i fläcken med grus började pärlan falla. Den skräckblandade förtvivlan jag kände under de få sekunder det tog för den att nå marken och för mig att inse att jag inte mäktade med att stoppa den, är obeskrivlig.
Förkrossad är en underdrift av hur jag kände mig, när jag strax därefter betraktade min käraste ägodel liggandes på backen.
För trots att den innan jag hunnit blinka var uppe på två hjul igen och tack och lov hade klarat sig väl, SKAR det ändå i hjärtat att se skrapsåren på min älskade pärlas nu något bågnade bromshandtag och de lätta risporna på ena blinkersen bak.

"Sånt som händer, det hade kunnat vara värre" var sambons och brorsans tröstande ord. Och när jag sansat mig beslutade jag mig för att ta dem till mig och gå vidare. Ett nytt bromshandtag är nu på väg med posten och de små risporna på blinkersen kan jag leva med. En tippande motorcykel kan vem som helst råka ut för, i ett obevakat ögonblick under olyckliga omständigheter.
Även den bäste.
Bortsett från detta lilla missöde känns det underbart att vi är tillbaka i rätt tid på året. Den allra bästa. Min hoj såg 2009 års ljus den 23 april och sedan dess har det hunnit bli många härliga mil, eftersom vädret till och med i dessa nordligaste trakter varit snällt.

I lördags var det på topp vilket gjorde att jag, sambon, brorsan och hans sambo bestämde oss för att ta en tur ännu längre norrut. Till Kiruna närmare bestämt. Härlig körning hade vi nästan hela vägen, så när som på den nio kilometer långa sträckan mellan Avvakko och Skaulo. Snälla alla beslutsfattare på Vägverket, VAD har ni gjort?

Jag för min del tycker att E 10 norrut är både smal och gropig som den är, utan att man utöver det ska behöva RIVA upp en fåra i asfalten i varje körfälts mitt. För det är omsorgsfullt gjort längs vägen mellan de två byarna. Om det är avsett att motverka att fyrhjuliga fordon kör av vägen eller över i mötande körfält, bör man ha i åtanke att det samtidigt ger motorcyklar minimalt utrymme och utsätter mc-åkare för livsfara. Som den aktuella vägsträckan nu ser ut är det som gjort för avåkningar och kollisioner för oss mc-åkare och vad som kan hända med lite vatten på den räfflade ytan vågar jag inte ens tänka på..!
Provsträcka aviserar Vägverket på en skylt och vi mc-åkare får nog be till högre makter om att det inte blir mer än så. Vi som har de sämsta vägskicket i hela Sverige, ska vi behöva stå ut med menad och manuell åverkan på våra vägar förutom de tjälskott och vägsprickor vi dagligen tvingas parera?

Vi mc-åkare får nog också be Vägverket att över huvud taget börja tänka in även motorcyklisters säkerhet och fulla rätt att vara på vägen i framtida vägprojekt. För så här ska vi inte behöva ha det.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om