– Vi har haft halkbekämpning igång. Men när det blir den här väderleken i februari så är det oerhört besvärligt efter många vägar, säger Fredrik Olofsson, enhetschef för vägunderhåll vid Trafikverket.
Olyckan inträffade vid Masugnsbyn efter väg 395, natten till torsdag. Kaunis Irons lastade malmbil med släp var på väg från gruvan i Kaunisvaara till omlastningsplatsen vid Svappavaara när avåkningen skedde.
Malmbilen körde tvärs över mötande körfält och skar ett 20-tal meter ut i terrängen innan det blev stopp, precis innan skogslinjen.
Hade chauffören fått möte samtidigt hade sannolikt en svår olycka varit ett faktum.
Sträckan är inte speciellt hårt trafikerad men underhållet är ändå prioriterat eftersom det är så pass tung trafik, enligt Fredrik Olofsson.
– Problemet för oss med det mindre vägnätet är att vi inte saltar. Att det är rennäring i området är en av anledningarna.
Fredrik Olofsson vill inte peka ut några enskilda vägsträckor som är extra utsatta i Norrbotten just nu.
– Risken för halka finns över hela länet, och förutsättningarna ändras efter vädret. Generellt skall det större vägnätet vara bättre där vi i de flesta fall saltar för att förebygga halka medan vi sandar det mindre vägnätet, vilket inte är lika effektivt. Halkan kan endast förebyggas med salt.
Kaunis Irons logistikchef Nils-Johan Haraldsson:
– Vi har förstått att det finns många frågor kring händelsen, och vi har full respekt för det. Vår utredning pågår fortfarande, och vi vill därför avvakta med kommentarer tills vi har en fullständig bild av vad som hänt.