– Om man gör reklam för en tvål och försäljningen går upp så är det troligt att det beror på marknadsföring. Men marknadsföring av platser är mycket svårare att mäta, säger Göran Bolin, professor i medie- och kommunikationsvetenskap vid Södertörns högskola.
Malmö stad har lagt 550 000 kronor på ett marknadsföringspaket inför festivalen, men staden har inte räknat på några ekonomiska effekter.
– Vi vet att det finns ett stort värde i att ha Melodifestivalen, men det direkta turistekonomiska värdet är inte jättestort. Det har i stället betydelse på längre sikt, säger Johan Hermansson, turistdirektör i Malmö.
I jämförelse med Eurovision förra året satsar Malmö inte lika stort. Men att ordna aktiviteter runtomkring är ett måste för att en stad ska tjäna på evenemanget, enligt Anders Lindén, vd på företaget Tango Sponsring
– Vissa klär till exempel halva staden i rosa eller i plymer, säger han.
Trots oklar ekonomisk vinst kan det finnas skäl för en stad att ordna festivalen, anser Göran Bolin.
– Om man är nöjd i kommunhuset kanske medborgarna blir nöjda, säger han. (TT)