Handelskriget mellan stornationerna USA och Kina, och president Donald Trumps stål- och aluminiumtullar, har börjat få märkbara konsekvenser för LKAB.
– Risken med handelsrestriktioner oavsett var de kommer ifrån är att de dämpar den ekonomiska tillväxten, och indirekt så börjar det slå på LKAB:s efterfrågan och priser på järnmalm, säger Markus Petäjäniemi, direktör marknad och teknik vid LKAB.
Det är framför allt från kunder i Europa som efterfrågan på järnmalm minskar. Men även kunder i Mellanöstern och USA är pessimistiska inför det fjärde kvartalet och nästa år.
– Det är oerhört svårt att säga hur mycket efterfrågan minskar exakt. Vi känner av att våra kunder i Europa inte vill hämta lika mycket järnmalm som de normalt gör. Vårt sätt att hantera det är att vi försöker placera de produkterna som inte går till våra normala kunder till kunder där efterfrågan är bättre än så länge, som till exempel Asien, säger Markus Petäjäniemi.
När efterfrågan på järnmalm minskar förväntas också priserna att påverkas.
– Kontentan av det hela är att järnmalmspriserna pressas just nu. Exakt var vi hamnar vet inte, det lär vi se här under fjärde kvartalet vart det tar vägen, säger Markus Petäjäniemi.
Än så länge är det full fart i produktionen men bolaget har behövt lagra mer malm på produktionsorterna och i hamnarna än vid ett normalläge.
– Just nu får vi iväg det hyggligt bra, vi balanserar i stora drag produktion och leverans. Men blir det värre så kan vi inte utesluta att det kan bli produktionsinskränkningar.
Frågan om hur LKAB påverkas av ståltullarna har Markus Petäjäniemi fått besvara många gånger under det senaste året. Det finns en oro över hur gruvbolaget kommer att drabbas om handelskriget fortsätter.
Han pratar också om andra orosmoln på världsmarknaden som i slutändan kan påverka handeln och LKAB, bland annat Brexit och situationerna i Mellanöstern och Hongkong.
– Det är en väldigt oviss situation, och det är oerhört svårt att bedöma vart det här tar vägen. Det är klart att en oviss situation alltid är lite oroande. Om lågkonjunkturen förvärras och våra kunder måste dra ner produktionen ytterligare mot vad de redan har dragit ner, då vet vi inte hur länge vi kan hitta alternativa kunder till våra produkter. Det är det vi jobbar med, säger han.