Snart styr han mot sitt forna hemland
Ali Tajik valde att gå från egenföretagare till vanlig anställd, inte minst för att få längre sommarledigt och kunna köra mer motorcykel.I sommar styr han sin Honda Goldwing 1500 mot Grekland, för nästa år planerar han att köra hoj hela vägen till förra hemlandet Iran.
När Ali Tajik flyttade till Gällivare trodde han att det aldrig skulle gå att köra motorcykel där med tanke på klimatet. Men nu vet ha att det går, även om säsongen är kort. "De gäller att ta till vara tiden och så fort säsongen tar slut börjar man längta till nästa", säger han.FOTO: Maria ödalen
Foto: Maria ödalen
När det gäller motorcyklar ska det vara stort och mycket och själv pratar han skämtsamt om sin 1500-kubikare som julgran.
Som en julgran
- När man kör i mörker känns den som en julgran med alla lampor, säger han och visar på dioder som lyser upp framhjulet och framkärmen med blått, rött och gult.
Dioder ger också ett blått sken underifrån och ger intrycket av att hojen glider fram på en matta av ljus.
- En HD gillar man för känslan, ljudet och vibrationerna, en guldvinge för dess lampor och krom och för att de ser lite biffiga ut.
Ali Tajik mår som allra bäst när han sitter på motorcykeln och den här säsongen kommer han att ha betydligt mer tid för det än tidigare.
- Som egenföretagare hade jag tolv dagar semester på åtta år. Nu när jag kör lastbil i gruvan på treskift, kan jag ibland ha lika mycket ledigt på bara en månad, säger han, som är ivrig att komma iväg.
Ute i tid
- I år funderar jag på Polen, Grekland eller Italien. Nästa år planerar jag och fyra kompisar en resa till Iran. För det krävs mycket pappersarbete både i Sverige och Iran, så det gäller att vara ute i tid. Regeringen i Iran har bestämt att vanligt folk inte får köra större motorcyklar än 125-kubikare, så vi måste även ha papper på att få köra våra stora hojar där.
I Iran råder bensinranson på 100 liter per månad och fordon till förmån för miljön. Samtidigt finns en svart marknad där bensinen flödar och om än det är till det tredubbla priset så är det billigt jämfört med svenska priser.
- Cirka tre kronor litern på svarta marknaden, mot en krona i ransonpris, säger Ali Tajik, som själv inte har varit i Iran sedan han lämnade landet för Sverige 1988.
- Det blir som att komma till ett nytt land och en ny kultur, nu när man fostrats i Sverige under så lång tid.
Storslaget
Han ser fram emot många stora upplevelser i att träffa nära och kära, samt köra motorcykel genom Irans storslagna och varierade landskap.
- När vi passerat gränsen från Turkiet till exempel, har vi 150 mil framför oss med skog på ena sidan vägen och havet på den andra. På många sätt påminner landskapet om Norges, vilket även vägarna gör med kurvor och backar upp och ned.
Iranresenärerna kommer att ha ett antal stora sponsringsföretag i ryggen, som de också ska dokumentera den stora hojresan för.
- Vi kommer att maila bilder och berättelser till dem under resans gång, säger Ali Tajik.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!