När NSD grep in löste möbeljätten problemet

Patrik Svalkvist i Malmbeget är rejält förgrymmad på möbeljätten Ikea. Han och frun köpte ett komplett kök från Ikea. Det skulle levereras den 28 september men fortfarande har inte alla delar kommit.När NSD kontaktade Ikea löste det sig dock.

Patrik Svalkvist och hans fru i Malmberget har ledsnat på att vänta på sitt Ikea-kök. "Vi har varit utan kök sedan den 28 september och jag börjar bli jäkligt less på det här", säger han. När NSD kontaktade Ikea löste det sig dock. FOTO: mats henriksson

Patrik Svalkvist och hans fru i Malmberget har ledsnat på att vänta på sitt Ikea-kök. "Vi har varit utan kök sedan den 28 september och jag börjar bli jäkligt less på det här", säger han. När NSD kontaktade Ikea löste det sig dock. FOTO: mats henriksson

Foto: mats henriksson

MALMBERGET2009-11-12 06:00
Patrik Svalkvist och hans fru besökte Ikea i Haparanda den 21 augusti. Där fick de en offert på ett helt nytt måttbeställt kök, komplett med vitvaror, till villan i Malmberget och slog till. Enligt överenskommelsen skulle alla delar levereras den 28 september, plus maximalt två dagar.
Den 16 september fick paret Svalkvist beskedet att den ugn de beställt var försenad liksom den specialbeställda bänkskivan av massiv ek.
Socklar, ben och skenor saknades
- De frågade om vi ville ha resten ändå och det ville vi ju, säger Patrik Svalkvist.
Men när köket levererades den 30 september var det dock inte bara ugnen och bänkskivan som saknades utan även socklar, ben och skenor.
- Jag hade tagit ledigt från jobbet och svärfar var här för att hjälpa mig montera köket. Men det gick ju inte, säger Patrik Svalkvist.
Efter diverse kontakter med Ikeas kundtjänst fick Patrik Svalkvist beskedet att han kunde åka till Ikea i Haparanda och hämta ut de delar som fattades och få betalt för sina reseutlägg.
Ugnen kom inte förrän den 21 oktober. Bänkskivan har ännu inte kommit trots att den betalades tillsammans med allting annat och Patrik Svalkvist säger att han och hans fru ännu inte fått något rakt besked av Ikea om när de kommer att få sin bänkskiva.
Stängde ned chatten
Han har dokumenterat all skriftväxling och alla telefonsamtal med det internationella möbelföretaget, en tjock bunt med papper. Totalt har han pratat med ett tiotal Ikea-anställda och även chattat om sina köksproblem på företagets hemsida.
- Men då stängde de ned chatten, säger han.
Patrik Svalkvists tålamod är uttömt.
- Jag har blivit kopplad och hänvisad hit och dit. Flera gånger har de lovat att någon ska ringa men ingen har ringt. Jag kan inte ta hit hantverkarna för att göra färdigt kakling, rördragning och el innan bänkskivan är på plats. Vi har varit utan kök sedan den 28 september och jag börjar bli jäkligt less på det här. Det är skandal att Ikea inte har bättre service än så här. Åtminstone borde man kunna ge klara besked, säger han.
NSD kontaktar Ylva Magnusson, pressansvarig på Ikea Sverige.
Uppgörelse nås
- Det här är ett väldigt olyckligt och ovanligt fall där en kund har hamnat i kläm. Jag kan bara be om ursäkt. Här har kommunikationerna fallerat och våra rutiner har inte följts. Så här ska det absolut inte gå till, säger hon när hon har kollat upp vad som hänt.
Efter att Ikea kontaktat Patrik Svalkvist nås en uppgörelse som han är nöjd med.
- Jag kan beställa en bänkskiva från ett företag här i Gällivare och Ikea betalar mellanskillnaden. Då får vi vår bänkskiva nästa vecka. Det känns jättebra att det här äntligen har löst sig. Synd att man måste gå till tidningen för att det ska hända någonting, säger han.
- Vi är tacksamma för att det här kommer till vår kännedom. På så sätt kan vi förbättra vår service så att inte fler kunder ska behöva riskera att drabbas av samma sak, säger Ylva magnusson.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om