– Vi kommer inte överens om någonting. Därför skeppas det vidare till central nivå, säger Tomas Larsson som är ordförande för IF Metalls klubb Gruvfyran i Malmberget.
LKAB:s ledning hoppas att förhandlingarna ska vara klara inom en vecka.
– I och med att det går till central förhandling är ju inte stämpeln slagen i pappret, så att säga. Från LKAB:s sida har vi sagt att under tiden förhandlingarna pågår vill vi inte uttala oss om detaljerna, säger Anders Lindberg, informationschef på LKAB.
Trots att frågan inte är formellt avgjord lades redan på torsdagen information ut på LKAB:s interna nät om att förhandlingarna var klara lokalt och att delar av lastning och bergtransport i Malmberget ska läggas ut på entreprenad.
Den informationen nådde Tomas Larsson på torsdagen.
– Det där är ju lite konstigt. Jag fick höra att de hade gått ut med information om att det skulle vara färdigt. Och hur ska man då tolka det? Det är ju inte klart.
Enligt Anders Lindberg är inte LKAB:s information motsägelsefull, även om också han är tydlig med att förhandlingarna inte är avslutade.
– Vi har gått ut intern information för att hålla våra medarbetare informerade om vad som sker i företaget och att vi vill använda den här lösningen för att få upp produktionen. I och med att Gruvfyran har signalerat att de vill ta detta till centrala förhandlingar så kan vi ju inte verkställa detta förrän förhandlingarna är färdiga.
Men går ni inte händelserna i förväg då?
– Nej, vi håller våra medarbetare uppdaterade på samma sätt som de fackliga organisationerna håller sina medlemmar uppdaterade.
Ni utgår ifrån att detta kommer att genomföras?
– Vi utgår ifrån det, ja.
Orsaken till att LKAB vill lägga ut delar av verksamheten på entreprenad är att produktionen har gått ned under drygt ett års tid och man har inte hittat någon bra förklaring på varför.
– Vi måste klara åtaganden gentemot våra kunder. Vi måste få fram malmen helt enkelt och entreprenaden är vårt förslag till lösning, säger Anders Lindberg.
Gruvfyrans bild av orsakerna nedgången i produktionen överensstämmer inte med LKAB:s.
– Vi menar att vi självklart kan bedriva det här i egen regi. Det är därför vi driver det här så stenhårt. Problemen med produktionen beror inte på dem som gör jobbet här idag. Vi tycker att det har mycket med tekniska problem att göra, men ledningen säger tvärtom, säger Tomas Larsson.
De 47 anställda som påverkas omplaceras i verksamheten om entreprenadlösningen blir ett faktum.
– De blir inte av med sina jobb utan de får andra tjänster inom LKAB, säger Anders Lindberg.