Ett stort mysterium

Det var fortfarande i går kväll ett stort mysterium hur korgen med de två arbetarna kunde lossna.Det här är vad som hände fram till olyckstillfället.

Foto:

MALMBERGET2010-05-19 06:00

De tre arbetare som var inblandade i olyckan höll på med besiktningsarbeten av ett av två skipschakt som byggs för den nya huvudnivån för Östra fältet i Malmbergsgruvan.
Schaktet är den lodräta tunneln som i det här fallet är rektangulärt och mäter 8,5 gånger 4,8 meter.
Hjulburen mobilkran
Skiparna är de stora hissarna som ska gå i schaktet för att uppfordra malm från den nya botten av gruvan till en högre nivå där malmen skipas vidare till marknivå.
Den hjulburna mobilkranen hade parkerat på 1 000 metersnivån och via en vajer sänkt ned en korg där de två förolyckade personerna befann sig.
Vid platsen har man nyligen skjutit bort en bergplugg som suttit ungefär i mitten av schaktet. Pluggen skulle förhindra att sten rasade ned från högre nivåer i schaktet.
Det fanns en risk att berg från skjutningen hade skadat schaktets nedre delar och det var det som de två männen i korgen skulle kontrollera när de hissades ned i korgen.
Oklarheter
Det var oklart på vilken höjd de befann sig när korgen släppte. Det var också oklart hur korgen kunde lossna.
I går kunde vare sig LKAB eller huvudentreprenören NCC ge några svar på om det är själva vajern eller infästningarna i kranen eller korgen som har brustit.
Man visste heller inte på vilken höjd korgen befann sig när den störtade ned till 1 136-metersnivån.
- Det blir bara spekulationer om vi försöker ge några svar i det här läget. Vårt fokus har dessutom varit att kontakta de anhöriga och ta hand om vår personal, säger Per-Erik Lindvall, teknisk direktör och ansvarig för investeringsprojekten vid LKAB.
Allt arbetet stoppades i bygget av huvudnivån som är inne i ett intensivt skede. Projektet som totalt kostar omkring 4,5 miljarder kronor inleddes 2008 och ska vara klart under 2011. Totalt sysselsätter bygget 250-275 personer.
Störtschakt
Huvudnivån är själva bottnen i en gruva dit malmen på nivåer ovanför ska tippas via störtschakt.
Det är många olika sorters arbeten som sker parallellt i projektet. I vissa delar av den blivande huvudnivån sker ortdrivning och utsprängningar av bergrum.
I andra delar har det redan börjat installera maskiner, det vill säga infrastruktur i form av el, vvs, värme, vatten och ventilation.
- Vissa delar börjar till och med vara färdigt att tas i drift, säger Thomas Johansson, ansvarig för projektet vid LKAB.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om