Ett farligt och otacksamt jobb

Skrotning och inspektion av schakt är det farligaste och mest otacksamma arbetet under jord.Det hävdar en erfaren schaktarbetare som NSD har varit i kontakt med.

Så här ser det ut vid inspektion av skipschakt som tagits i produktion. Då hänger korgen för reparatörerna under skipen (malmhissen). Bilden är från gruvan i Kiruna.

Så här ser det ut vid inspektion av skipschakt som tagits i produktion. Då hänger korgen för reparatörerna under skipen (malmhissen). Bilden är från gruvan i Kiruna.

Foto:

MALMBERGET2010-05-19 06:00
Enligt arbetaren, som är verksam i Kirunagruvan, är det inte så många som vill ta arbetet att låta sig sänkas ned i ett schakt för att göra underhållsarbete.
Personen arbetade med skrotning och inspektion av skipschakt, det vill säga de lodräta bergrum där hissarna som uppfordrar malm och gråberg i dagen.
- Vi var tre-fyra stycken i Kiruna som genomförde skrotningarna en gång i veckan. Det var ingen annan som vill göra det. Inte ens arbetsledaren var intresserad av att åka med, säger han.
Lösa stenar
Korgarna vid skrotningen av skipschakten är fästa i 20 meter långa linor under skipkorgarna. Man börjar uppifrån för att undvika få lösa stenar på sig.
- Man får ofta sten på sig ändå. Det är alltid någon lös sten som man missar. Det är blött och otrevligt. Känslan att hänga hundra meter i luften är inte heller så trevlig, säger han.
Mobilkran
Vid byggandet av nya schakt för den nya huvudnivån är korgens linor fäst i en mobilkran.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om