Allt mer isolerat när Ringlinjen läggs ner

De boende i östra Malmberget riskerar att bli mer isolerade. Bussturen Ringlinjen kommer snart att vara ett minne blott. För dyrt och för lågt passagerarunderlag anser kommunen.

Ringlinjen som trafikerar de östra delarna av Malmberget två dagar i veckan läggs nu ner inom kort. Det är inte längre lönsamt att köra sträckan med det allt mer sviktande passagerarunderlaget.FOTO: John Filipsson

Ringlinjen som trafikerar de östra delarna av Malmberget två dagar i veckan läggs nu ner inom kort. Det är inte längre lönsamt att köra sträckan med det allt mer sviktande passagerarunderlaget.FOTO: John Filipsson

Foto: John Filipsson

MALMBERGET2009-08-15 06:00
Sista veckan i augusti mister de boende i östra Malmberget ytterligare en service. Ringlinjen som har trafikerat den delen av samhället två gånger i veckan dras in.
Serviceåtgärd
Ett sviktande passagerarunderlag de senaste åren är orsaken till att Gällivare kommun väljer att dra in linjen.
- Tittar vi på 2008 hade vi totalt 141 resenärer under hela det året som utnyttjade Ringlinjen, säger Anders Segerlund, utredare inom kollektivtrafiken hos Gällivare kommun.
Ringlinjen i Malmberget infördes redan i mitten av 1970-talet, detta som en serviceåtgärd för de boende som hamnade på fel sida av gropen.
Blivit färre
Två gånger i veckan med två turer måndag och fredag trafikerar Ringlinjen Kilen och Malmsta området för de som vill ta sig in till de centrala delarna av samhället för till exempel inköp, eller andra ärenden.
- Men de senaste åren har vi sett en betydande minskning av passagerarantalet. Många gånger är det så att bussarna har fått trafikera sträckan tom, både dit och tillbaka.
Med åren har de som nyttjat Ringlinjen också blivit allt färre. Framför allt var det äldre personer och människor som saknade egen bil som valde att ta bussen.
Samtidigt har det skett en utflyttning av människor från framför allt Kilenområdet, som har sökt sig till centralare delar av samhället, eller Gällivare.
Kommunen betalar varje år 65 000 kronor för att Ringlinjen ska trafikeras. Och nu anser man det inte längre vara försvarbart med det låga passagerarantal, som väljer att åka bussturen.
- Vi måste nog bara konstatera att gränsen är nådd nu, säger Anders Segerlund.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om