"Vi gjorde en felaktig bedömning"

Rikshemsaffären gick rätt till. Men upphandlingarna har skötts dåligt. Enligt kommunchefen Anne Karlenius har de gjort felaktiga bedömningar. Men om de ändrats så hade hela affären riskerats.

NÖJDA. Kommunchefen Anne Karlenius och kommunalrådet Yvonne Stålnacke (S) är nöjda med                              att revisorerna ger Luleboaffären godkänt. Men det finns kritik. Bland annat när det gäller upphandlingen av tjänster.

NÖJDA. Kommunchefen Anne Karlenius och kommunalrådet Yvonne Stålnacke (S) är nöjda med att revisorerna ger Luleboaffären godkänt. Men det finns kritik. Bland annat när det gäller upphandlingen av tjänster.

Foto: Kristofer Naess

Luleå2016-01-28 11:19

LULEÅ

Kommunalrådet Yvonne Stålnacke (S) är nöjd med att revisorerna endast kommer med kritik på ett fåtal punkter när det gäller det kommunala bostadsbolaget Lulebos affär med Rikshem.

Inga fel har skötts i själva processen konstaterar revisorerna i sin rapport.

– Affären har skötts enligt regelboken, säger hon.

Men det finns kritik. Bland annat för att Lulebo genat genom ägardirektivet inte antogs på en bolagsstämman innan beslutet togs av styrelsen.

– Det är en tolkningsfråga. När vi hade bolagsstämma i maj beslutades att kommunfullmäktiges ägardirektiv ska vara styrande för bolagets verksamhet. Det tycker vi uppfyller kraven som revisionen pekar på, säger Yvonne Stålnacke.

– Från Lulebos styrelse har vi även frågat vår externa revisor som sagt att detta vore önskvärt, men inte nödvändigt, säger Emma Engelmark (S), ordförande i Lulebos styrelse.

Kritik riktas också mot upphandlingar i affären. Det blev dyrare än beräknat när det gäller köpen av juristtjänster.

– Här fanns det enligt revisorerna risk för konkurrensskada, säger kommunchefen Anne Karlenius.

– Här är det bara att konstatera att vi inledningsvis gjorde en felaktig bedömning när det gällde omfattningen av juristtjänsterna från advokatfirman Lindahl. Byrån har fakturerat nästan tre miljoner kronor, trots att den godkända nivån vid en direktupphandling ligger på strax över en halv miljon kronor.

När problemet med de skenande kostnaderna upptäcktes var det enligt Anne Karlenius för sent att vända om.

– De här rådgivarna var redan inarbetade i processen. Vi satt i ett förhandlingsläge i en komplex affär och då hade det inte varit lämpligt att byta rådgivare. Vi hade kunnat äventyra hela affären. Därför beslöt vi att att fortsätta anlita byrån, säger hon.

Även när rådgivaren mäklarbolaget Catella anlitades begicks fel. Där skedde upphandlingen för snabbt, underlaget var ute endast en vecka.

– Vi använde här undantagsregler som finns i lagen om offentlig upphandling. De är också kända för oss, säger Anne Karlenius.

– Vi hade ett väldigt tydligt uppdrag från politikerna att affären skulle ros iland innan sommaren. Kritiken är att vi haft för kort om tid i båda fallen, men vi har varit tvungna att hålla ett högt tempo.

Hade det inte varit bättre att vänta och låtit allt gått rätt till?

– Befolkningssiffrorna ökar inte i den takt som vi kalkylerat med. En grundläggande orsak är att det inte finns bostäder. En sådan här process kan inte göras hur långdragen som helst

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!