Varför står vraken kvar?

Fordonsvraken som står längs med E4:an borde ha tagits rätt på för länge sedan. Men anledningen till att bilarna står kvar är att ärendena fallit mellan stolarna.

6 september 2017 14:50

På den drygt fyra mil långa sträckan mellan Luleå och Råneå står fem stycken bilar övergivna vid vägkanten och på parkeringsfickor. En av dem är totalt utbränd, de andra vandaliserade, med krossade glasrutor och bildelar liggandes bredvid. Förutom att en skrotbil är nedskräpning betraktas den också som farligt avfall, så länge den innehåller de vätskor och komponenter som är skadliga för miljön.

– Det är i regel fordonsägarens ansvar att flytta bilen i första hand, säger Sebastian Vedin som handlägger flyttning av fordon vid Trafikverket.

Om ett fordon stått uppställt vid vägrenen längre än tre dygn träder Trafikverket in.

– Vi ger fordonsägaren tre dygn att flytta bilen, därefter kan ägaren få dispens att åtgärda saken så att vi ska slippa fakturera ägaren bortforslingsavgifter.

Om fordonet efter tidsfristen står kvar beställer Trafikverket en dokumentation av deras driftentreprenör. Svevia som sköter underhållet på vägarna skriver en rapport och dokumenterar det aktuella fordonet. Därefter gör Trafikverket en bedömning av fordonets skick.

– Vi måste få in ett ordentligt underlag innan vi kan flytta bilar. Bilen förs till en inhägnad där ägaren har tre månader på sig att hämta bilen innan den skrotas. Är det ett fordonsvrak så skrotas den. Detta får ägaren stå för.

Varför fordonsvraken längs E4:an står kvar kan inte Trafikverket svara på. De har inte fått någon rapport om att ärendet ska vara åtgärdat.

Trafikverket genomför en omfattande omorganisation i arbetsgruppen.

– Dessa bilar kan ha fallit mellan stolarna hos driftentreprenören. Men fordonsvraken borde ha tagits rätt på för länge sedan. Det har brustit i vår kommunikation.

Enligt driftentreprenören Svevia har de fått en arbetsorder på den aktuella sträckan.

– Jag vet att det stått bilar där under sommaren. Vi gör en rapport och efter tre dagar dokumenterar vi fordonen. Det ärendet skickar vi sedan till Trafikverket. Mer än så kan inte vi göra, säger Simon Kättström, platschef på Svevia i Luleå.

Från den 1 juli till den sista augusti rör det sig om 78 stycken bilar som forslats bort i Norrbotten, enligt Trafikverket.

Men Sebastian Vedin kan inte se att trenden ser annorlunda ut jämfört med tidigare år.

– Under 2016 forslade vi bort 128 stycken fordon i Norrbotten. Jämför du det med större städer är inte siffran speciellt alarmerande. Men nu ska vi ta tag i dessa bilar, säger Sebastian Vedin.

Så jobbar vi med nyheter
 Läs mer här!
Malin Andersson