– Luleå har en positiv utveckling, absolut. Men man ska inte bunta ihop handel med restaurang i statistik. Det är två helt olika saker, säger Olov Stenlund som driver klädbutiken Vi tre på Smedjegatan.
Rapporten kommer från Fastighetsägarna och visar att centrumhandeln totalt sett gick framåt 4,1 procent 2015 jämfört med 2014.
Hotell- och restaurang som också finns med i statistiken sticker iväg med en ökning på 16,2 procent. Hem- och fritidsvaror backade 2,1 procent.
Dagligvaror går framåt 5,8 procent, medan sällanköpsvaror backar 0,2 procent och enligt rapporten har minskat med 15 arbetstillfällen.
Kategorin beklädnad går dock plus 1,8 procent.
– Jag tycker 2015 var ett bra år. Egentligen är det inte någon större skillnad. Jag upplever att vi måste vara mer på tårna inne i stan och göra den attraktiv, vi tappar utan tvekan till Storheden. Det växer något enormt där, säger Olov Stenlund.
Parkeringsplatserna utanför hans butik har försvunnit. Istället har trottoaren blivit bredare.
– Det är klart att det är bra att få bort bilarna från gatorna men Storheden har ett stort utbud och stora parkeringar. Vi behöver ha tillgänglighet i centrum också. Särskilt i Luleå där många kommer utifrån.
– Vi har pratat med politikerna om det här, vad vill ha man ha för typ av stad? Vill man ha en levande stad måste man öppna upp för handel och ha affärer på gatuplan.
Annika Olsson driver inredningsbutiken Pentik vid Köpmantorget. Hon känner av ett uppsving.
– Vi har ett flow. Augusti har varit superbra, september också. Folk handlar mer per kund, säger hon.
Men om hon får önska så är det just bättre förutsättningar för parkeringar som behövs. Det är något kunderna lyfter emellanåt.
– Jag tycker det borde vara fria parkeringar på lördagar, säger hon.
Luleåbon Eva Berggren tycker inte att Luleå har ett särskilt levande centrum.
– Nej. Jag vill inte vara negativ men stadsplaneringen i Luleå är inte så rolig. Det finns inte så mycket träd och restaurangerna är ensidiga, säger Luleåbon Eva Berggren.
LÄS MER: Tar upp kampen mot jättarna
Vi tre är med i nätverket Unika butiker, som finns över hela landet, och som tar upp kampen mot de stora kedjorna. Så här kommenterar Mari R Nordstrand, vd på Unika butiker Fastighetsägarnas statistik:
– Om det nu är en positiv kurva så måste man absolut försöka satsa. Har man medvind ska man försöka få mer fart. Framgång föder framgång. Lutar man sig tillbaka vänder kurvan snabbt, säger hon.