Svaret på kritiken: "Allt är inte SJ:s fel"

Mycket av den kritik som riktats mot SJ efter det inställda nattåget är ogrundad och uppgifterna går isär, menar SJ:s presskommunikatör.

8 februari 2019 21:06

LÄS MER: Jokkmokk rasar mot SJ-strulet: "Fruktansvärt nonchalant och dåligt"

– Vi försökte få tag i bussar men fick inte tag på några. Vi gjorde allt som stod i vår makt men fick svaret att alla bussar var upptagna med Jokkmokks marknad, säger Anders Edgren, presskommunikatör på SJ.

När det gäller uppgiften att SJ inte skulle ha varit i kontakt med Länstrafiken kan han varken bekräfta eller dementera. Eftersom SJ anlitar en underleverantör som letar lediga bussar och exakt vilka bolag de har kontaktat känner han inte till.

– Men finns det några kontaktuppgifter till Länstrafiken så tar vi ju gärna emot de uppgifterna. Jag är inte alls säker på om de ringde just dem, men finns det bussar så är vi förstås jätteintresserade av att veta hur vi kan få tag på dem.

När det gäller hotellrum säger Anders Edgren att den uppgift de fick från de hotell de var kontakt med på onsdagen var att det var väldigt fullbokat.

– Men alla som faktiskt åkte fick ju hotell. Det var hotellen själva som informerade oss om att det var ont om rum, så här går ju uppgifterna helt i strid med varandra, konstaterar han.

Uppgiften om att SJ inte skulle köra tågen från Murjek är helt felaktig, säger Anders Edgren.

– Det stämmer inte. I onsdags var det ju stopp, men nu är det fredag och tågen har passerat Murjek båda dagarna i båda riktningarna. Dagtågen har ju gått och nattåget har inväntat i Boden, så varför kör de bussar till Boden? Det förstår jag inte.

Mycket annat av kritiken som riktas mot SJ är helt ogrundad, menar Anders Edgren.

– Det är inte SJ som ställer till det. Om det är extremt kallt så är det inte SJ som ställer in tågen, utan Trafikverket som ställer in bansträckan och vi följer så klart deras rekommendationer. På järnväg går säkerheten alltid först.

– Och hur kan SJ vara ansvarigt för att det blir jättemycket snö i Sundsvall som slår ut både väg- och tågtrafiken? Det är ju vädret, och om underleverantören inte hinner få undan snön, hur kan det bli SJ:s fel?

När det gäller det urspårade godståget, ställer han sig lika frågande till påståendet att SJ skulle vara ansvarig även där.

– Hur kan ett urspårat godståg som kör sönder banan vara SJ:s fel? Det är inte vi som äger banorna, det är 30 år sedan SJ var hela järnvägen. Nu är vi en operatör på marknaden som alla andra.

Så jobbar vi med nyheter
 Läs mer här!
Maria Lindgren