Det handlar om så kallade likvärdighetspengar, riktade anslag från staten för att skapa rättvisare förhållanden. Under höstterminen har Luleå kommun fått 4,4 miljoner och under 2019 rekvireras ytterligare 16 miljoner.
– Vi tänker inte fördela de här pengarna jämnt utan vi ska stärka de skolor där vi ser att vi har lägre resultat, säger Maarit Enbuske, Luleås skolchef.
De fyra skolor som ligger sämst till vad gäller betygen i årskurs sju är Råneå, Hertsön, Örnäset och Tuna.
– Gemensamt för skolorna är att de har förhållandevis hög andel elever med utländsk bakgrund. Det ligger mellan 20–30 procent medan snittet i Luleås skolor är tio procent, säger Enbuske.
En större insats pågår redan i Råneå. Pengarna ska användas till att anställa fler specialpedagoger och till att hjälpa rektorerna att hitta förbättringsmöjligheter.
– Vi planerar bland annat att införa speciella mottagningsgrupper där elever kan få extra stöd för att lära sig svenska. De har fortfarande sin klasstillhörighet och följer den ordinarie undervisningen i största möjliga mån. Exempelvis ett ämne som bild går ju oftast bra. Men de får även extra undervisning i svenska. När jag arbetade i Övertorneå använde vi oss av det här med bra resultat, säger Enbuske.
Vidare ska man anlita Monika Törnsén vid Umeå universitet som mentor åt rektorerna.
– Eftersom det handlar om årskurs sju så har vi ju två år på oss att hälpa eleverna att få grundskolekompetens, säger Maarit Enbuske.