Tidsbegränsade avgiftsbelagda parkeringsplatser, höjda p-avgifter och höjda priser på kommunens årskort för parkering är några tänkbara åtgärder som föreslås för att skapa större rotation bland bilarna som står parkerade på gatumark i Luleå centrum.
Åtgärderna finns med i förslaget till parkeringsstrategi som en arbetsgrupp från stadsbyggnadsförvaltningen har tagit fram. Allmänheten har nu chansen att tycka till om strategin innan stadsbyggnadsnämnden fattar beslut i frågan.
– Vi har jobbat mycket med bilparkeringar, men nu ser vi att vi mer och mer behöver jobba med cykelparkeringar också, säger trafikingenjören Ann Storvall på stadsbyggnadsförvaltningen.
Cyklisterna behöver väderskyddade ställ i centrum där de kan parkera och låsa fast sin cykel i ramen. Under barmarksperioden räcker platserna i cykelställen inte till, cyklar parkeras i klungor runtomkring cykelställen, framförallt längs Storgatan, där cyklarna i sin tur kan bli till problem för synskadade och rörelsehindrade.
– Det gäller att hitta lösningar på de omkringliggande gatorna, säger trafikingenjören Per Westermark.
En utbredd uppfattning är att det finns för få lediga p-platser i Luleå centrum, men så är inte fallet enligt kommunens trafikingenjörer.
– Vi har gjort beläggningsberäkningar vart femte år. Vi har hela tiden sett att det finns ett överskott av bilparkeringar, främst finns det platser i p-husen, säger Ann Storvall.
Vid den senaste räkningen, i maj 2017, var det som mest 70 procents beläggning vid lunchtid en "löningsfredag".
Vissa parkeringar, som Trekanten till exempel, är ofta fulla och där kan det bli aktuellt att införa tidsbegränsning för att få till en större rotation så att besökare har chans att hitta en ledig p-plats.
– Vi vill ha snurr, så att man inte står på parkeringen från morgon till kväll, säger Mia Pettersson, trafikingenjör.
P-tiden kan begränsas till två-tre timmar tillägger hon.
Kommunen säljer årskort för parkering på gatumark för 5 375 kronor, som ger en rätt att parkera bilen i mån av plats. Priset för årskortet har inte höjts sedan 2004. Det kan bli billigare för den som arbetar eller bor i centrum att köpa ett årskort av kommunen än att betala för parkering till arbetsgivaren eller hyresvärden.
Fler parkeringsvakter kommer att behövas om åtgärderna ska ha avsedd effekt. Kommunen har lagt ut tjänsten på entreprenad.
– Det är ingen idé att reglera om vi inte har övervakning, säger Ann Storvall.