Det var i september förra året som Norrbottens Media berättade att det kommunala bolaget Luleå lokaltrafik, LLT, hotades med vitesbelopp av Arbetsmiljöverket. Omedelbara åtgärder krävdes, annars skulle bolaget tvingas betala 25 000 kronor i vite varje gång en buss utan fungerande värme togs ut i trafik. Om inte rutiner togs fram för att förhindra bussar utan fungerande värmesystem från att sättas in i trafik, skulle ytterligare 50 000 kronor utgå i vite. LLT ålades också att regelbundet mäta temperaturen, för att undvika ett vite på 50 000 kronor till.
Men bolaget överklagade Arbetsmiljöverkets föreläggande och krävde att beslutet skulle undanröjas. I andra hand ansåg LLT att vitesbeloppet skulle sänkas till 10 000 kronor om en buss utan fungerande värme togs ut i trafik och att vitesbeloppen på 50 000 kronor skulle sänkas till häften.
Men förvaltningsrätten går nu alltså på Arbetsmiljöverkets linje och konstaterar att såväl föreläggandet som vitesbeloppen har stöd i Arbetsmiljölagen, Arbetsmiljöverkets föreskrifter och två regeringsbeslut.
"Det ställda kravet om en lägsta lufttemperatur på fem plusgrader vid förarplatsen och tio plusgrader i tilluften vid defrostermunstycket framstår som välgrundat för att säkerställa en god arbetsmiljö", skriver förvaltningsrätten.
Rätten slår också fast att de åtgärder som Arbetsmiljöverket kräver från LLT är ändamålsenliga för att förebygga ohälsa och olycksfall i buschaufförernas arbetsvardag och för att skapa en god arbetsmiljö.
Under 2016 lämnades omkring 300 felrapporter in, som alla handlade om bussarnas dåligt fungerande värme.