Ökad trafik på framtida Kronanvägen

Nu går kommunen vidare med Kronanvägen. Vägen kommer att bli mer trafikerad än vad man tidigare räknat med i den förra prognosen.

Lerbäcken. Här tar det stopp i dag. Tanken är att Kronanvägen ska bli en stadsgata som förbinder Hertsön/Lerbäcken med Porsön/Björkskatan.

Lerbäcken. Här tar det stopp i dag. Tanken är att Kronanvägen ska bli en stadsgata som förbinder Hertsön/Lerbäcken med Porsön/Björkskatan.

Foto: Per Öbom

Luleå2017-10-11 08:30

Stadsbyggnadsförvaltningen har efter flera års arbete tagit fram ett förslag till detaljplaneprogram för nya Kronanvägen. I programmet föreslås hur den nya genomfartsleden mellan Lerbäcken och Lulsundet ska utformas, men också hur återstående mark på Kronan kan exploateras med ny bebyggelse.

Sträckningen av Kronanvägen är oförändrad jämfört med tidigare förslag, men vägen ska utformas på ett sätt som inte inbjuder till höga hastigheter. Busshållplatserna längs vägen ska utformas enligt timglasmodellen, för att bromsa upp trafiken.

Kronanvägen har delats upp i fem sektioner med olika utformning. Sektion 1, Kronanvägens norra del från skidbron fram till Östra Kronan ska ges en skoglig karaktär, med en trädplantering som skiljer gång- och cykelvägen från vägbanan. Två passager mot Ormbergsområdet ska ordnas.

Sektion 2 utgörs av sträckan förbi Östra Kronan och gatan ska ha en mer stadslik karaktär på denna sträcka. Sektion 3 ligger i stadsdelens mitt och ska ha en stadsmässig karaktär. Cirkulationsplatserna längs Armévägen ska vara kvar. Sektion 4 är sträckan mellan Östra Kronan och Lerbäcken och ska ha en skoglig karaktär. En planskild korsning för skidspåret planeras. Sektion 5 i Lerbäcken ska få en mer stadsmässig karaktär, då ny bebyggelse planeras längs med vägens södra sida.

En ny trafikanalys för Kronanvägen har gjorts, där man räknat med effekterna av utbyggnaden av hela Kronandalen. Trafiken kommer att öka jämfört med den tidigare prognosen, från 1 500 fordon per dygn till 4 300 fordon per vardagsdygn år 2030.

Kronanvägen kommer att bli den nya genomfartsleden genom Kronan och leda till en avlastning av Kronbacksvägen mellan Armévägen och Hertsövägen samt av Hertsövägen mellan Kronbacksvägen och Lerbäcksvägen. Drygt 60 procent av trafiken på Kronanvägen bedöms vara genomfartstrafik mellan Hertsövägen och Bensbyvägen.

Utbyggnaden av planerade bostäder bör ske etappvis och i följande ordning; förtätning med radhus och flerbostadshus längs med Skiljevägen samt villaområden i norr, därnäst Kronans centrala delar vid korsningen mellan Armévägen och Kronanvägen.

I sista hand blir det aktuellt att bygga bostäder i programområdets sydvästra delar.

Förslaget till detaljplaneprogram för Kronanvägen ska behandlas i stadsbyggnadsnämnden och slutligen i kommunfullmäktige. Sedan måste en sedvanlig detaljplan tas fram för Kronanvägen.

Nya exploateringar inom Kronanområdet

Kronandalen: 2 100 lägenheter, 230 radhus. 4 350 invånare. 10 000 kvadratmeter centrumverksamhet och handel, 6-8 förskoleavdelningar, skola för 500 elever, sporthall.

Lulsundsberget: 98 lägenheter, 175 nya invånare.

Kronanvägen: 350 radhus eller villor, 875 nya invånare, 4 förskoleavdelningar.

Källa: Trafikanalys Luleå Kronan

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om