Nu slopas flygskatten

Flygskatten tas bort nÀr övergÄngsregeringens budget faller till förmÄn för M:s och KD:s reservation. NÄgot som vÀlkomnas av LuleÄs kommunalrÄd Niklas Nordström (S).

Annika Eriksson (MP) Àr kritisk till att flygskatten slopas.

Annika Eriksson (MP) Àr kritisk till att flygskatten slopas.

Foto: Jonas Andersson

LuleÄ2018-12-11 20:18

Eftersom regerings- och budgetförhandlingarna mellan S, MP, C och L inte ledde till nĂ„gon samverkan kommer M:s och KD:s gemensamma reservation, som Ă€ven fĂ„r stöd av SD, med all sannolikhet vinna onsdagens budgetomröstning i riksdagen. Det betyder bland annat att flygskatten, som infördes den 1 april i Ă„r, slopas frĂ„n den 1 juli 2019.

– Just den frĂ„gan tycker jag Ă€r bra, sĂ€ger Niklas Nordström som i övrigt beklagar att regeringen tvingas administrera en annan budget Ă€n sin egen:

– VĂ€ldigt illa. Det Ă€r inte bra att det inte finns en regering som kan bĂ€ra budgeten.

Nordström, som Àr ordförande i intresseorganisationen Svenskt flyg, har frÄn start varit kritisk till flygskatten och hoppas att den begravs för att aldrig komma tillbaka. I stÀllet vill han att en ny regering ska arbeta utifrÄn den fÀrdplan flygbranschen tagit fram för initiativet Fossilfritt Sverige. FÀrdplanen trycker bland annat pÄ vikten av teknikutveckling och inblandning av biobrÀnsle.

– Alla Ă€r klara över att vi mĂ„ste minska klimatpĂ„verkan, frĂ„gan Ă€r bara hur. Det behövs ett batteri av Ă„tgĂ€rder.

Behövs inte ekonomiska styrmedel för att fÄ mÀnniskor att vÀlja till exempel tÄg i stÀllet för flyg?

– Ska det göras nĂ„got mĂ„ste det vara pĂ„ global nivĂ„. Samtidigt vill vi att mĂ€nniskor ska flyga, det Ă€r bra att mĂ€nniskor reser. För besöksnĂ€ringen har Sverige lagt upp en strategi som bygger pĂ„ att öka antalet internationella besök.

Svenskarnas flygresande stÄr för lika stora utslÀpp som all biltrafik i Sverige. Det finns ocksÄ flera frÄgetecken kring effekterna av biobrÀnsle för flyg. Dels Àr tillgÄngen till rÄvaran begrÀnsad, dels kvarstÄr delar av klimatpÄverkan genom utslÀpp av vattenÄnga pÄ hög höjd.

– Det Ă€r komplext och man kommer behöva jobba pĂ„ mĂ„nga fronter. Branschen mĂ„ste genomgĂ„ stora förĂ€ndringar, sĂ€ger Nordström.

Annika Eriksson, distriktsordförande för MP i Norrbotten, Àr kritisk till att M och KD tar bort flygskatten.

– Helt galet nĂ€r vi diskuterar hur vi ska rĂ€dda vĂ€rlden och fĂ„ ned koldioxidutslĂ€ppen, sĂ€ger hon.

Eriksson sÀger att teknikutveckling och brÀnsleskifte Àr en del av lösningen, men att flygskatten behövs för att premiera transportmedel som pÄverkar klimatet mindre. Hon Àr ocksÄ orolig för att en krympt miljö- och klimatbudget, som M och KD föreslÄr, kan göra att Sverige tappar trovÀrdighet i internationella sammanhang som det pÄgÄende klimattoppmötet i polska Katowice.

– Vi skulle kunna ha ett ledarskap internationellt, men dĂ„ mĂ„ste vi ocksĂ„ visa att det gĂ„r hĂ€r hemma, sĂ€ger Eriksson.

Riksdagsledamoten Mattias Karlsson (M) frÄn LuleÄ tycker att problemet med flygskatten Àr att den innebÀr en merkostnad för inte minst besöksnÀringen och att det pÄverkar Sveriges konkurrenskraft negativt. Han pekar ocksÄ pÄ att den slÄr extra hÄrt mot till exempel norra Sverige.

– Att ta bort flygskatten Ă€r ett sĂ€tt att hĂ„lla samman landet, sĂ€ger Karlsson.

Flygskatten har enligt regeringens utredning en effekt som begrÀnsar flygets tillvÀxt, men Karlsson beskriver den som "plakatpolitik" och en ÄtgÀrd som riskerar att stÄ i vÀgen för klimatsatsningar i nÀringslivet.

– Oerhört mycket hĂ€nder i Sverige, ta bara stĂ„lproduktionen pĂ„ SSAB och de projekt man har för att göra den fossilfri. Sverige kan vara ett föregĂ„ngsland för hur man bedriver klimatpolitik och vĂ„gar satsa pĂ„ klimatinvesteringar för att fĂ„ ned utslĂ€ppen.

Riskerar ni inte den stÀllningen genom att minska miljö- och klimatbudgeten?

– Jag tycker inte det. Det handlar om att vĂ„ga satsa pĂ„ rĂ€tt saker ocksĂ„. Vi har föreslagit att en del av bistĂ„ndet ska gĂ„ till klimatbistĂ„nd. Det Ă€r ett bra sĂ€tt att anvĂ€nda pengarna sĂ„ att vi verkligen kan se till att vi fĂ„r bĂ€ttre klimat i hela vĂ€rlden.

M och KD föreslĂ„r ocksĂ„ att den extra indexeringen av drivmedelsskatterna – tvĂ„ procentenheter utöver konsumentprisindex – slopas den 1 juli. Partierna vill Ă€ven höja brytpunkten för statlig inkomstskatt och avskaffa den sĂ„ kallade pensionĂ€rsskatten. Dessutom innehĂ„ller budgetreservationen anslag till Statens servicecenter, LantmĂ€teriet och Skatteverket för att de ska kunna etablera ersĂ€ttningsjobb i Kiruna nĂ€r RadiotjĂ€nst avvecklas.

En ny regering kan lÀgga en Àndringsbudget, men de inkomstskatter som faststÀlls för 2019 ligger kvar till Ätminstone den 1 januari 2020.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!
LĂ€s mer om