– Det pågår diskussioner med busstillverkaren Linkker, säger Ulf Nordin, produktionschef vid LLT.
Ända sedan elbussarna togs i bruk i oktober 2018, på linje sex mellan Kronan och universitetet, har det varit problem.
* Dieselvärmarna racklar. Bussarna har framför allt varit för kalla.
– Det är fortsatta problem nu och i slutändan är det en arbetsmiljöfråga för busschaufförerna. Vi kan inte ha kalla bussar, säger Ulf Nordin.
* Laddningen. Vid viss väderlek, exempelvis regn, laddas inte bussarna fullt.
– Det gör bussarna opålitliga. Måste vi byta buss så påverkar det trafiken.
* En av de två laddstationerna har varit trasig i över ett halvår på grund av att de olika inblandade parterna inte kunnat enas om vem som ska åtgärda den.
– Ingen bra situation. Den kommer dock att åtgärdas i slutet av januari, säger Nordin.
* Elbussarna gör LLT:s bestånd mindre flexibelt, eftersom de inte kan användas på andra linjer.
– Vi har tagit in elbussarna på linje sju också och det har hjälpt oss lite grann.
* Ergonomiska problem. Busschaufförerna klagar på körställningen.
– Exempelvis är det svårt att justera ratten, säger Ulf Nordin.
Finska Linkker har levererat bussarna medan polska Ekoenergetyka ansvarar för laddstolparna. Luleå energi är också inblandad. Huvudansvarig för projektet är kommunen.
– Med facit i hand hade det varit bättre om vi haft en och samma leverantör till allt. Sammanhållningen, som enligt kontrakt ligger hos Linkker, har inte varit den bästa. Vi har fått kämpa och vi ser att det inte varit ett jätteeffektivt arbete, säger Robert Eriksson, avdelningschef vid stadsbyggnadsförvaltningen.
Han bekräftar att projektet är under utvärdering.
– Vi måste fundera och se hur vi ska gå vidare.
På kommunens hemsida står att projektet är tvåårigt men avtalen är skrivna till 2025.
– Avtalsmässigt är det helt klart. Om någon part inte klarar av att leverera det man lovat så kan avtalet brytas, säger Robert Eriksson.
Hur snart kan ni göra det?
– Med omedelbar verkan.
LLT har dock tagit ett inriktningsbeslut på att senast 2030 ska hälften av bussflottan bestå av elbussar. Nils Harnesk (S), ordförande i LLT, tror inte det behövs ett omtag med annan leverantör.
– Vi anser att elbussarna är framtiden och vi diskuterar tekniska lösningar med Linkker. Vi hoppas på en snar lösning. Annars kanske vi måste parkera projektet och köra med ersättningsbussar, säger Harnesk.