Lärare kritisk mot Framtidens skola

Lärare kritiserar kommunens agerande kring Framtidens skola. ”Vi har blivit tysta och känner att vi inte räknas”, säger läraren Stina Andersson.

”Det är oss det gäller”. En tidning har skapats för att ta med barnens synpunkter i skolfrågan.

”Det är oss det gäller”. En tidning har skapats för att ta med barnens synpunkter i skolfrågan.

Foto: Amanda Liikamaa

Luleå2016-02-21 22:57

En hemlig Facebookgrupp har skapats som heter ”Lärare mot skolnedläggningar” och ansvarig för sidan är Stina Andersson. Hon är en av nästan 200 medlemmar som ställer sig mot kommunens hantering av Framtidens skola. Hon menar att det är ett stort problem att lägga ner mindre skolor och ersätta dessa med större skolor.

– Den lilla skolan är fördelaktig. Inte minst för de med funktionshinder och de som är nyanlända, säger hon.

– Men många lärare säger att vi vill ha både små och stora skolor. Stora är inte helt fel i vissa sammanhang, men det måste finnas små skolor för att skapa mångfald.

Therese, som inte vill ha med sitt namn på grund av oro för repressalier, ser även ner på förslaget.

– De vill få fler att flytta till Luleå, men då måste man se över kvalitén i staden. Man kan inte bara fokusera på stadskärnan utan även tätorterna och byarna måste få leva om Luleå ska växa.

Båda två anser att lärarnas synpunkter har försvunnit med vinden. Stina Andersson berättar att de fick ett datum när synpunkterna skulle lämnas in, men fick sedan veta att beslut fattats tre dagar innan detta slutdatum.

– Det är under all kritik att de inte har frågat oss på något sätt i den här frågan och tagit beslutet utan att prata med oss. Vi har blivit tysta och känner att vi inte räknas. Att vi inte är viktiga med våra kunskaper.

Ordförande i barn- och utbildningsnämnden Carina Sammeli (S) delar inte samma syn kring synpunktsfrågan.

– Vi har pratat med väldigt mycket folk som hör av sig, antingen ringer och mailar. Sen är vi ute mycket på besök och lyssnar på lärare. De flesta brukar komma fram och säga vad de tycker.

Att en del skolor i statsdelarna läggs ner tror hon inte kommer påverka Luleås utveckling.

– Dom statsdelar vi har, är man upp till några 100 elever, är det rimligt att slå ihop dem för att det ska finnas en bra skolstruktur, säger Sammeli.

Förslaget inklusive remissvar lämnades till barn- och utbildningsnämnden i januari och de har på sig till den 22 februari att ta ställning till förslaget.

Därefter ska ärendet upp i kommunstyrelsen samt kommunfullmäktige.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!