Flygolyckan i Etiopien kostade 157 människoliv. Flygplanet som av oklar anledning kraschade var av modellen Boeing 737 Max 8, samma som vid olyckan i Indonesien i oktober förra året.
Nu har den europeiska luftfartsmyndigheten EASA av säkerhetsskäl stoppat alla flygningar med modellerna Boeing 737 Max 8 och Max 9 inom samt till och från EU. Beslutet togs på tisdagskvällen, efter att ett 40-tal länder hade förbjudit flygplansmodellen att trafikera deras luftrum. I USA och Kanada fortsätter man att flyga med planen tills eventuella brister har utretts.
Under torsdagen påverkar stoppet drygt 20 flygavgångar till och från Arlanda. Störningarna kommer bland annat från att 18 plan ur flygbolaget Norwegians flotta på runt 160 plan är av modellen Boeing 737 Max 8.
Luleå har klarat sig undan direkta störningar, enligt flygplatschefen Ann-Christin Viklund.
– Vad jag vet så har vi inga avgångar som påverkar här hos oss. Sedan vet man aldrig hur det ser ut med planeringen längre fram, säger hon.
SAS och Norwegian räknar inte med några inställda flyg till och från Luleå och Kiruna de kommande dagarna. Norwegians flygningar genomförs med en helt annan flygplansmodell, Boeing 737-800. SAS äger inga flyg av den aktuella modellen.
Flygexperten Hans Kjäll tror att svaret om vad som orsakade flygkraschen kommer inom ett par dagar, enligt TT. Men det kan dröja månader innan utredningen är klar och eventuella fel har åtgärdats.
– Det betyder att de här flygplanen kan bli stående på marken under lång tid, att de praktiskt taget placeras i malpåse, säger han.
Totalt är 350 flyg av modellen i bruk världen över, medan det finns beställningar på 5 111 flyg som ännu inte har levererats. Olyckan kan få stora ekonomiska konsekvenser för den amerikanska flygtillverkaren, enligt flygexperten.