300 bostäder ska byggas i det som nu är Ettans båthamn i centrala Luleå.
Planerna är att Innerstadsfjärden AB ska bygga 150 bostadsrätter, medan Lulebo visat intresse för att uppföra 150 hyresrätter.
– Jag kan säga att vår intresselista är lång, sa Per Erlandsson, Ettans båthamn, då projektet presenterades.
Stadsbyggnadskontoret har nu ställt ut ett förslag till detaljplan för den lyxiga sjöstaden. Här finns kritik mot projektet.
Länsstyrelsen varnar för miljögifter i området, där det har legat kemtvätt och sågverk. Det kan finnas risk för dioxin och klorerade lösningsmedel. Dessutom tributyltenn från giftiga bottenfärger.
Men stadsbyggnadskontoret bedömer inte att de nya byggnaderna inte påverkas av detta, eftersom de ska ligga på nya utfyllnadsmassor.
Miljökontoret varnar för närheten till den tankstation, som ligger intill området. Avståndet är för kort vid en eventuell brand eller explosion. Dessutom pekar kontoret på att byggnaderna och kajerna är för låga med tanke på att vattenståndet kan bli högt då klimatet förändras.
I ett värsta scenario år 2100 kan det bli problem. Det kräver dock ett extremvattenstånd med stormvindar.
"I det läget når vattnet både bottenvåningen och rinner troligen ner i källaren" skriver miljökontoret i ett yttrande.
Men miljökontoret varnar också för att en del av kajen kan sköljas över vid högt vattenstånd och hårda vindar. Stadsbyggnadskontoret anser dock att området är väl skyddat och att faran är mindre än vad miljökontoret hävdar.
Som NSD tidigare rapporterat är även Luleå hamn kritisk till byggnationerna. Här handlar det om bullernivåer från hamnen, som i värsta fall kan påverka hamnens möjligheter att bedriva verksamhet. Kommunen tror dock att det här kommer att lösa sig genom ljuddämpning och att Naturvårdsverket planerar att höja miniminivån för buller på natten.
P-O Patomella är vd för Innerstadsfjärden AB, det bolag som ägs av Ettans båthamn och Nåiden och som ska driva jätteprojektet.
Han anser att det nuvarande detaljplaneförslaget tar hänsyn till alla invändningar som myndigheter och bolag riktat mot den planerade sjöstaden.
– Ja, jag hoppas verkligen att det som vi tagit fram nu räcker. Vi har försökt att jobba in alla möjliga och omöjliga risker i det här, säger P-O Patomella.
Om ingen överklagar planen siktar Innerstadsfjärden på byggstart hösten 2015. Då skulle allt vara klart ungefär 2019.
– Det här är väldigt viktigt att få till stånd. Man läser nästan varje dag om bostadsbristen i Luleå, säger han.