Konserterna med isinstrument i igloon på Gültzauudden har genomförts de tre senaste vintrarna. I år blir det dock ett mellanår då Birgitta och Tim Linhart, som driver Ice music, ska försöka ragga långsiktiga, privata finansiärer.
– Det är kommunens önskan. Så hela den här säsongen ska vi jobba med att hitta det, säger Birgitta Linhart.
LÄS MER: Ice music vill satsa – saknar pengar
Förslaget från tjänstemännen till politiken, som ännu inte tagit ställning i frågan, är att Luleå kommun går in med 733 000 kronor under 2016/2017. Men det var mindre än Linharts hade ansökt om och räcker inte till att båda arrangera iskonserter och ragga finansiärer samtidigt.
Utöver det går länsstyrelsen in med 500 000 kronor.
– Det kändes som att vi var i startgroparna och att det hade lossnat lite inför det här året. Men så nej, så blev det så här, säger Birgitta Linhart.
Är ni besvikna?
– Vi tycker det är tråkigt att vi är i det här läget, men vi får anpassa oss, säger hon.
Vilka privata finansiärer ser du framför dig?
– Jag kan se flera olika partners som har mycket att vinna på det här, men det är svårt att gå ut med namn. Vi är öppna för delägarskap, säger hon.
Villkoret från Luleå kommun är att det ska genomföras en slags iskonsert-festival i samband med Norrbotten media week 2017, i februari. Men inte i en igloo. Istället kan det bli någon slags tältlösning.
– Vi ska lägga all vår tid och kraft att söka den privata marknaden och så gör vi en Ice music-helg under vintern för på något vis visualisera att vi fortfarande finns, säger Birgitta Linhart.
Visit Luleå beklagar att Ice music som produkt försvinner helt plötsligt efter tre års inarbetning. Den har marknadsförts i den produktmanual som Visit Luleå vänder sig med till turoperatörer.
– Det är den enda världsunika produkten som Luleå har haft under vintern. Den är efterfrågad och intressant både för privata resenärer och konferensgäster som kommer till Luleå. Det finns de som har paketerat in iskonserten i sina turer. Det kan vara anledningen till att de stannade en natt extra i Luleå men nu kanske de lägger turen mot Kiruna istället. Det här kan påverka betydligt mer än vad vi tror, säger Karin Åberg, affärsutvecklare privatresande, Visit Luleå.
– Vi får in jättemånga frågor från turoperatörer som undrar om vi tappar det här nu, och säger att det inte är bra, säger hon.
Luleå kommun hoppas att Norrbotten media week och Ice music kan stärka varandra som event.
– Ice music är jättebra, det sticker ut och gör Luleå känt men vi vill att andra finansiärer kommer in. Det är mycket pengar och vi kan inte ensam betala det här, säger Håkan Wiklund, tillväxtstrateg på Luleå kommun.