Kommunen tagit fram ett förslag till VA-plan för Luleå som sträcker sig fram till 2030. I VA-planen rangordnas i vilken ordning som utbyggnaden av vatten- och avloppsnätet ska ske, vilka områden som ska utredas vidare för att eventuellt anslutas till det kommunala VA-nätet i framtiden och vilka områden som fastighetsägarna även fortsättningsvis måste ordna med egna brunnar och enskilda avlopp.
– Vi har haft en provisorisk plan kopplad till Östra länken. Nu har vi gjort en större och mer omfattande långsiktig plan, som framför allt berör hanteringen av enskilda avlopp och utbyggnaden av VA, säger Petra Viklund, VA-chef på Luleå kommun.
När det gäller utbyggnaden av VA-nätet så prioriteras tre områden; Västra Revelsudden 2019-2021, Östra Bensbyn 2022-2028 och Hertsölandet 2028-2032. Områdena omfattar cirka 450 fastigheter.
Den fortsatta utbyggnaden av Östra länken (etapp 2C klar cirka 2026) är en förutsättning för att kunna exploatera det planerade nya bostadsområdet Hertsöheden och arbetsplatsområdet Hertsöfältet samt för att kunna ansluta bebyggelsen på Hertsölandet till VA-nätet.
Hur viktigt är det att följa turordningen i VA-planen?
– Ja, det är otroligt viktigt. Man kan inte bygga en grov ledning ute i ett område och sedan ha en smal passage på vägen till Uddebo. Det gäller att bygga i rätt ordning för att systemet ska fungera, säger Petra Viklund.
– Östra länken var förutsättningen för att kunna bebygga Kronan, påpekar hon vidare.
Den fortsatta utbyggnaden av Östra länken de kommande åtta åren beräknas kosta cirka en miljard kronor. Projektering av nästa etapp pågår, med byggstart senare i höst.
Konsekvensen blir att Luleåborna får räkna med att betala en högre VA-taxa de kommande åren. Till 2030 kommer VA-taxan att fördubblas enligt en tidigare redovisad beräkning.
– Det är investeringarna vi gör som driver kostnaderna.
– Historiskt sett har vi inte betalat vad det kostar via VA-taxan. Vi har byggt ut systemet under 1970-talet med skattemedel och statliga bidrag. VA-kollektivet har inte tagit den fulla kostnaden för vad systemet kostar att bygga och driva, säger Petra Viklund.
Förslaget till VA-plan är ute på samråd. Planen ska behandlas av stadsbyggnadsnämnden i höst och antas av kommunfullmäktige, preliminärt vid årsskiftet.