Efter många års kamp fick Bergviksborna trottoarer längs båda sidorna av Björkgatan och Blomgatan, den hårt trafikerade genomfartsleden som rustades upp i fjol somras.
Men när kommunen samtidigt valde att göra om gatorna till huvudleder förvärrades trafiksituationen.
I en skrivelse till kommunen konstaterar Lars-Erik Engman, 69 år, att problemen är omfattande – med tung trafik, två busslinjer, postbilar och alltfler fartsyndare som struntar i hastighetsbegränsingen 30 kilometer i timmen.
– Jag har svårt att köra ut bilen från tomten vissa tider. Morgon, lunchtid och middagstid är det rent ut för jäkligt. Folk tar vår gata för att slippa stoppljusen. Det är avgaser, långtradare, två busslinjer, och vid hockeymatcherna rullar det tusentals bilar förbi här, säger han.
Enligt de boende är orsaken till den intensiva trafiken att Björkgatan och Blomgatan just fick status som huvudleder och rustades upp med högre trottoarkanter.
– Ju bättre gator, desto fortare kör folk. Det är logiskt. Jag vill se ”plåtpoliser”, fartkameror, längs vägen. 90 procent av trafikanterna kör på tok för fort nu, säger Sven Lundkvist, 69 år.
– Kommunens projektledare sa att det skulle bli lägre fart, men det blev tvärtom. Bilisterna behöver inte tänka på högerregeln längre, säger Lars-Erik Engman.
Grannen Klas Hagman håller med.
– Många föräldrar släpper av sina barn på Nya läroverket också och sen kör de i full fart tillbaka här.
I skrivelsen föreslås mjuka farthinder längs gatorna, men hittills har de boende inte fått gehör för detta.
– Kommunen slår bara ifrån sig och säger att LLT:s bussar inte kan rulla över farthinder. Men det behöver inte handla om gupp, det finns andra sorters farthinder också.
De kräver även att kommunen återskapar genomfarten på andra sidan Bergviken, från Ytterviksvägen via Klintbacken upp till Lingonstigen och Kallkällan.
– Vi vill att de öppnar upp nedanför Skogsvallen, som det var förr i tiden, så att inte vi får alla jäkla bilar. Vi måste kunna dela upp trafiken bättre på Bergviken.
Kommunens projektansvariga har utlovat fartmätningar sedan i fjol höstas, likaså att hastighetsbegränsingen målas ut längs gatorna, även anges på skyltar.
– Men inget har hänt, säger Lars-Erik Engman.
Enligt honom ska dessutom asfalten längs gatan rivas upp, bara ett år efter att den lades i samband med förbättringarna av trottoarerna.
– Då vore det perfekt läge att anlägga farthinder också.