Luleå kommun vill göra centrum mer tillgänglig för gångare och cyklare.
– Bilar och parkeringar tar stor plats i en stad. Då måste vi tänka oss för så att de inte styr för mycket i förhållande till cyklister och gångtrafikanter. Vi vill växa och underlätta för bostadsbyggen, säger Lenita Ericson, (S), ordförande stadsbyggnadsnämnden.
Ett sätt att göra det är att förändra reglerna för hur många parkeringsplatser en fastighetsägare måste erbjuda när de bygger nytt, den så kallad parkeringsnormen.
I Luleå kommun är normen för bostäder i centrum 0,9 p-platser per lägenhet, oavsett storlek. I andra bostadsområden ligger siffran på 1,5 p-platser per lägenhet. De här reglerna har inte ändrats sedan 1993.
Men nu föreslås en förändring.
Istället för att ange antal platser per lägenhet utgår normen från byggyta. Det innebär att hänsyn tas till hur stora lägenheterna är, ju större lägenheter desto fler p-platser. Det nya förslaget sänks också kraven. I centrum föreslås krav på 8 parkeringsplatser per 1 000 kvadratmeter. Det motsvarar 0,62 parkeringar per lägenhet om genomsnittsstorleken på lägenheterna är 77 kvadratmeter.
Gunnar Tåhlin, vd Galären, välkomnar förslaget och säger att det är något han arbetat för länge. Han säger att det mesta som byggs i centrum är små lägenheter och att efterfrågan för bilplatser i dessa som är lågt.
– Det ligger kring 0,2 och 0,3 bilplatser per lägenhet. De bilplatser som blir över går inte att ta ut marknadshyra för heller. Varför ska de som bor i centrum utan bil subventionera bilplatser för folk som jobbar i stan?
Bernt Jansson, Luleå köpmannaförenings ordförande, tycker att det viktigaste är att antalet besöksparkeringar inte minskar och det tror han inte att förändringen kommer att innebära.
– Det finns gott om parkeringar att hyra för de som jobbar i centrum och allt fler som bor i där är inte beroende av bil. Blir det billigare att bygga lägenheter i centrum blir det fler som gör det och det är bra, säger han.
I kommunens förslag finns också krav på cykelparkering för de som bygger nytt, något som inte alls funnits tidigare. Cykelparkeringarna ska var lättillgängliga och så bör de vara väderskyddade. Där är siffran 25 cykelparkeringar per 1 000 kvadratmeter byggyta. I studentbostäder ska det finnas 45 cykelparkeringar per 1 000 kvadratmeter.
Även för byggen av kontor i centrum sänks kraven, från 22 bilplatser till 15 per 1 000 kvadratmeter.
Innan beslut ska underlaget ut på remiss och dialog.