Olycksorsaken bakom lördagens svåra flygkrasch i Pålsträsk, en mil öster om Älvsbyn, är ännu okänd.
Läs mer: Nya uppgifter: "Planet störtade rakt ned"
Läs mer: Bildextra: "Hemmahörande i Boden"
Ombord fanns två män i 50-årsåldern, piloten och en passagerare.
Enligt polisen är en av männen född 1962 och hemmahörande i Boden.
Den andre personen är född 1965 och hemmahörande i Älvsbyn.
Skadetillståndet är fortsatt livshotande för en av männen, den andre intensivvårdas för allvarliga skador på Sunderby sjukhus.
Samtidigt klarnar bilden gällande det aktuella flygplanet som var inblandat i olyckan.
Registreringsnumret, som inleds med bokstaven Y, anger att det handlar om ett så kallat ultralätt flygplan, förkortat UL.
Modellen ingår i klassen CTSW, ett kortvingat UL-flygplan (shortwing).
Flygentusiasten Niclas Peyron var länge ordförande för Stockholmsbaserade Swedish Ultraflyers, Sveriges största ultralätta flygklubb, och ger mer bakgrundsinformation om flygplansmodellen.
– UL-planen ä-r sportflyget i dag, den typ av flygplan som ökar mest bland privatflygare. De är mycket billigare än exempelvis en Cessna, man kan välja bort all fördyrande utrustning. Men de kostar ändå över en miljon kronor, säger Niclas Peyron.
För att flyga planen krävs ett särskilt certifikat för just ultralätta flygplan, men även de som har certifikat för exempelvis enmotoriga Cessna-plan får flyga dem.
– Planen är byggda för att flygas i bra väder, när solen är uppe. Man flyger enligt VSR, visuella flygregler. De lämpar sig inte för nattflygningar, storm och liknande.
Ultralätta flygplan får väga maximalt 450 kilo. Besiktningar av flygplanen sker årligen och tillsynen sköts av motorflygförbundet Kungliga svenska aeroklubben, KSAK, tilldelat av Transportstyrelsen.
– Vi är säkerhetsmedvetna i Sverige, flygklubbarna tänker mycket kring detta. Planen är också utrustade med fallskärm, till skillnad från många andra modeller. Men tyvärr händer ändå olyckor i bland, säger Niclas Peyron.
De ultralätta flygplanen får användas i samma luftrum och flygas på samma höjd som andra plan, tvärtemot tidigare uppgifter.
– Jag har själv flugit över Alperna, då åkte vi väldigt högt. Planen klarar det, enda begränsningen är om syret tar slut.
Trots flygplanens lätta vikt anses de precis lika flygsäkra som andra modeller.
– Oerhört moderna flygplan, byggda i kolfiber och med superaerodynamik, med det senaste i teknisk väg. Allting sköts med dator.
Enligt uppgifter från polisbefäl och räddningsledare på haveriplatsen ska planet ha störtat nästan rakt ned i marken men Niclas Peyron ifrågasätter detta.
– Det låter inte troligt, säger Niclas Peyron som snarare tror att flygplanet har tagit i trädtoppar innan kalhygget i anslutning till flygfältet.
Samtidigt utreder polisen flyghaveriet och olycksorsaken vidare. Flygplanet har bärgats från haveriplatsen under söndagen och kommer att undersökas vidare av polisens tekniker i kommande dagar.
– Men det är ju inte vem som helst som kan undersöka planet. Haverikommissionen är i alla fall informerade. Om de kommer att utreda eller inte vet jag inte ännu, säger Joakim Larsson, jourhavande förundersökningsledare hos polisen i Region nord.
Enligt rutin utreds händelsen med brottsrubriceringen vårdslöshet i flygtrafik. Polisen har ännu inga uppgifter om vittnen till flygolyckan.
– Mig veterligt har ingen bevittnat själva olyckan. Prio är att prata med dem som satt i planet, säger Joakim Larsson.