"Fick svårt att stå för verksamheten"

Undervisningen blir lidande när arbetsmiljön är ohållbar. Det vittnar tidigare lärare på Luleå praktiska gymnasiums fordonsutbildning om.

LÄMNADE. Mats Bäckström är en av de lärare som sagt upp sig från Luleå praktiska gymnasium på grund av arbetsmiljön. "Undervisningen påverkas otroligt negativt", säger han.

LÄMNADE. Mats Bäckström är en av de lärare som sagt upp sig från Luleå praktiska gymnasium på grund av arbetsmiljön. "Undervisningen påverkas otroligt negativt", säger han.

Foto: Anna Hörnell

Luleå2017-07-19 05:20

När läsåret tog slut stod Luleå praktiska gymnasiums fordons- och transportprogram helt utan lärare. Skolan må ha fram till september på sig att åtgärda arbetsmiljöbristerna – men flera lärare har redan tröttnat och sagt upp sig.

– Undervisningen påverkas otroligt negativt. Och som lärare är jag ju ansiktet utåt för utbildningen, säger tidigare fordonsläraren Mats Bäckström.

Läs mer: Stora arbetsmiljöbrister på gymnasieskola

När Norrbottens Media når honom är det några veckor sedan han gjorde sin sista arbetsdag. Han skriver under på Arbetsmiljöverkets kritik.

– Hade föräldrarna vetat om hur illa det är i karosseri- och lackdelen, då hade inte eleverna fått vara kvar, säger Mats Bäckström.

Läs mer: Eleven: "Det är ju farligt för hälsan"

Han har spenderat hela sitt yrkesliv i verkstadsmiljöer, och menar att situationen på Luleå praktiska gymnasium är utanför ramen för det normala.

– När du slipar i en riktig verkstad har du ett utsug ovanför bilen med långa armar som kan flyttas runt den, men det har inte funnits här. Dammet som bildas är jättefarligt. Vi har klagat på det där hur länge som helst men inte fått något gehör.

Fordonsläraren Björn Markinhuhta sade upp sig redan i slutet av höstterminen.

– Jag fick svårt att stå för verksamheten. Som lärare ska jag fronta utbildningen mot föräldrar och elever, men framför allt mot branschen, och jag kände inte att jag kunde göra det, säger han.

Han menar att bristerna i arbetsmiljön är extra allvarliga eftersom det rör sig om en skolverksamhet.

– På en skola ska du ha både hängslen och livrem – du ska inte gena i kurvorna. Vi lärare ska vara förebilder, de här nästan lite jobbiga typerna som är noga med säkerheten. Föräldrarna måste kunna lita på att deras barn är trygga och lär sig det de ska, säger Björn Markinhuhta.

De två lärarna är också kritiska till vad de menar är otillräckligt undervisningsmaterial i verkstäderna. Eleverna kan helt enkelt inte lära sig nog mycket innan de skickas ut på praktik.

– Det måste finnas ett basutbud av utrustning som är tidsenlig. Jag förstår att en skola inte kan ha det allra senaste, men det blir jättesvårt för eleverna om de får möta helt annan utrustning på en arbetsplats, säger Björn Markinhuhta.

Praktiska gymnasiets personbilsverkstad har en övningsbil och två motorer till klasser på mellan 10 och 14 elever. Under vårterminen har en ensam lärare varit ansvarig för lektionerna – en arbetssituation som Mats Bäckström beskriver som ohållbar.

– Det går kanske i ett klassrum där du har engelska eller matte. Men för att kunna bedriva en vettig verksamhet som fordonslärare kan du som mest ha kanske fem elever runt en bil. Till slut ringde en förälder till mig och frågade varför inte hennes barn fick göra något i verkstaden, säger Mats Bäckström.

Genomgående bland de kritiker som Norrbottens Media pratat med är känslan av att nödvändiga åtgärder dröjer.

– Vi har inte haft några jättehöga krav, men ändå har vi inte fått något gehör för det. Rent krasst är det väl vinstintresset som styr – man vill inte satsa mer än man behöver, säger Björn Markinhuhta.

Norrbottens Media har sökt skolans rektor Jörgen Lundin för en kommentar. Han hänvisar dock till Praktiska Sveriges vd Jarl Uggla, som i sin tur avböjt att kommentera kritiken.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!