– Det pågår en diskussion om vad vi kan göra, säger Mikael Sundvall, avdelningschef för drift och underhåll vid stadsbyggnadsförvaltningen.
Kvinnan i 80-årsåldern blev påkörd nära busshållplatsen, där trafiksituationen ofta är rörig och mycket människor passerar, inte minst skolungdomar som tar sig över vägen.
Vägen är tvåfilig men framkomligheten och sikten begränsas när både Luleå lokaltrafiks och länstrafikens bussar stannar i den högra filen.
Lastbilen som körde på kvinnan arbetade med att transportera bort snö på Luleå kommuns uppdrag. Några fler detaljer om hur olyckan gått till finns inte för tillfället.
Under åren 2011–2014 var Smedjegatan avstängd för all trafik utom bussar.
– Det är inga speciella regler som gäller för tung trafik efter Smedjegatan. Men vi har startat en diskussion om vilka möjligheter det finns att begränsa genomfartstrafiken för arbetsfordon, säger Mikael Sundvall.
Talar ni om möjligheten att åter göra Smedjegatan till en bussgata?
– Nej, det gör vi inte.
Luleå kommuns produktionsledare Mikael Ruumensaari deltog i det möte med lastbilschaufförerna och företagshälsovården som BDX höll på onsdagsmorgonen.
– Vi för en kontinuerlig dialog med BDX och håller oss underrättade hela tiden. Vi försöker att stötta BDX i det som hänt på bästa sätt. Det är en djupt tragisk händelse, säger Mikael Sundvall.