Då avgörs lyxkryssaren Kungsholms öde

Under fredagen avgörs det om affären med att bogsera kryssningsfartyget M/S Kungsholm till Luleå går i hamn.

i hamn eller på grund? Det är frågan när det gäller M/S Kungsholm.

i hamn eller på grund? Det är frågan när det gäller M/S Kungsholm.

Foto: mskungsholm.se

LULEÅ2015-11-12 20:22

I går kunde NSD berätta om den finske affärsmannen Johnny Sids planer på att bogsera det klassiska kryssningsfartyget M/S Kungsholm i Luleå för att använda båten som både flytande hotell, konferensanläggning och asylboende.

Nu verkar planera vara ännu mer konkreta.

– Det verkar som det finns en chans att fixa det här. Kommunen är mycket positiva och det gör mig jätteglad. Jag fick ett bra besked i går, säger Johnny Sid.

Men innan Johnny Sids planer kan bli verklighet återstår en minst sagt viktig detalj. Att köpa loss fartyget.

Och han bara fredagen på sig att få affären i hamn.

Just nu är Kungsholm på väg till Alang i Indien där tanken är att den gamla atlantkryssaren ska skrotas.

– Under fredagen kommer vi ha de sista förhandlingarna om att fartyget ska byta kurs och istället åka mot Sverige. Det är mycket jobb nu, men jag vet ju vad det är jag ger mig in på när man drar igång ett sådant här projekt, förklarar Sid.

Om nu allt fungerar som du vill, att ni får igenom affären med båten och ni har en kajplats i Luleå, när kan båten anlända till Luleå?

– Det kommer bli efter årsskiftet. Det blir i januari. Det tar ungefär sex veckor att bogsera hit henne genom Suezkanalen.

Enligt Johnny Sid har han redan fått ett löfte om en kajplats i Luleå.

Men:

– Det är mer än vad jag vet. Från vår sida är det inga löften givna, säger Henrik Vuorinen, vd för Luleå hamn AB, och fortsätter:

– Det vi från Luleå hamn har gjort är att vi har säkerställt att det överhuvudet taget går att ta in fartyg av den storleken till Luleå, att djupen är tillräckliga.

Enligt Vuorinen finns det egentligen bara två tänkbara alternativ till kajplatser.

Södra hamn, som kommunen äger, eller gamla NJA-hamnen i Svartöstan.

– Även om våra andra hamnar är allmänna hamnar är de ändå skyddsklassade objekt, och det är industriområde, så vi kan möjligtvis ha en båt i hamn, men vi kan inte ha några ombord på båten.

Johnny Sid är ändå oerhört optimistisk när det gäller hans projekt. Och han tror att han kommer lösa båraffären under fredagen.

– Det är ju fredagen den 13:e. Men jag är inte särskilt vidskeplig. Jag tror att det blir en turdag för mig.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om