ByggjÀtten: "En stor förÀndring"

Dyrare transporter pĂ„ grund av en vĂ€gslitageskatt pĂ„ tunga lastbilar skulle slĂ„ hĂ„rt mot företag som LindbĂ€cks bygg i Öjebyn. "Indirekt skulle vi behöva höja priset för det vi sĂ€ljer", sĂ€ger Stefan LindbĂ€ck, vd.

DYRARE. Just nu tillverkar LindbÀcks bygg studentbostÀder som ska levereras med lastbil till UmeÄ. De försöker hÄlla nere produktionskostnaderna. Stefan LindbÀck, vd, och Markus Holmlund, logistikchef, tror att det blir kunderna som fÄr betala om transporterna blir dyrare.

DYRARE. Just nu tillverkar LindbÀcks bygg studentbostÀder som ska levereras med lastbil till UmeÄ. De försöker hÄlla nere produktionskostnaderna. Stefan LindbÀck, vd, och Markus Holmlund, logistikchef, tror att det blir kunderna som fÄr betala om transporterna blir dyrare.

Foto: Jessica Rosengren

ÖJEBYN2016-10-06 20:02

De bygger husen fÀrdiga i fabrik och transporterar ut dem med lastbil till orter över hela Sverige, varav mycket kring StockholmsomrÄdet. NÀr den nya fabriken i Haraholmen, vid PiteÄ hamn, stÄr klar i december 2017 berÀknas kapaciteten utökas med tre gÄnger, frÄn 800 nyproducerade lÀgenheter per Är till 2 500.

PĂ„ torsdagen besökte riksdagsledamoten Ola Johansson, Centerpartiets bostadspolitiske talesperson (frĂ„n Halland) husfabriken i Öjebyn. Johansson tycker att det behövs mer av kostnadseffektivt bostadsbyggande, sĂ„ att fler har rĂ„d med en bostad.

– Vi ser att den hĂ€r utvecklingen Ă€r viktig, att kostnadseffektivisera byggandet. Och dĂ„ ser vi ett hot komma nĂ€r man lĂ€gger pĂ„ en kilometerskatt, som Ă€r helt avgörande för att ett hus ska kunna levereras till en byggarbetsplats, sĂ€ger han.

LindbÀcks har rÀknat pÄ vad en vÀgslitageskatt skulle innebÀra.

– PĂ„ nĂ„gra Ă„rs sikt kostar det oss nĂ€rmare tio miljoner per Ă„r i direkt ökade kostnader för transporter. Det Ă€r en stor förĂ€ndring. Och dĂ„ Ă€r det transporter frĂ„n fabriken till byggarbetsplatser, och materialet frĂ„n leverantörer in till fabriken. UtrĂ€kningen bygger pĂ„ att vi vuxit till oss rejĂ€lt pĂ„ ett par Ă„r, sĂ€ger Markus Holmlund, logistikchef pĂ„ LindbĂ€cks bygg.

Hittills i Är har de lagt 15 miljoner kronor pÄ transporter ut till byggarbetsplatser, som en jÀmförelse.

Vad har ni för alternativ?

– Vi ska försöka anvĂ€nda bĂ„ttransporter frĂ„n den nya fabriken. Vi hĂ„ller pĂ„ att utreda den möjligheten och det Ă€r flera saker som vĂ€ger in, sĂ€kerhet, miljö och kostnader. Det Ă€r helheten som avgör, sĂ€ger Holmlund.

Regeringen utreder införandet av en vÀgslitageskatt, enligt Centerpartiet handlar det om 26 kronor per mil. Argumenten Àr en minskad miljöpÄverkan, konkurrensneutralitet gentemot utlÀndska Äkare och att kunna anvÀnda pengarna till underhÄll av vÀgar.

– Övriga Europa gĂ„r den hĂ€r vĂ€gen. Jag tror det Ă€r rĂ€tt, men man mĂ„ste utreda det noga, sĂ€ger Leif Pettersson (S), riksdagsledamot frĂ„n Norrbotten och ledamot i trafikutskottet.

Han tror dock att det kan bidra till att varor blir dyrare.

– Det Ă€r vi konsumenter som fĂ„r betala det i slutĂ€nden. Jag tror vi fĂ„r vĂ€nja oss vi att betala lite mer för frakterna, det Ă€r Ă€ndĂ„ sĂ„ otroligt billigt i dag, sĂ€ger han.

Fyra miljarder hoppas regeringen fÄ in per Är.

– Pengar som kan gĂ„ till investeringar i infrastruktur, sĂ€ger Leif Pettersson.

– De som har lĂ€ngst avstĂ„nd fĂ„r betala mest för vĂ€ginvesteringar som sker i storstĂ€derna, Ola Johansson.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!
LĂ€s mer om