Vågen för bra byggväder

Det milda och snöfria vädret gör skidåkarna frustrerade. Men för byggbranschen är det guld värt.
- Vi gör vågen. Det här är fantastiskt bra, säger en glad Stefan Malm, Svevias platschef för ombyggnaden av väg 97.

Foto:

LULEÅ/BODEN2011-11-24 06:00

Normalt är november en månad med minusgrader och snö i Norrbotten. Men årets november är en av de mildaste i mannaminne. Det uppskattas inte minst av byggföretagen som sparar tid och pengar.

- Ja, nu får vi kompensation för eländet vi hade i höstas med allt regnande, säger Stefan Malm.

Han leder entreprenören Svevias arbete med deletapp 3 när Norrbottens mest trafikerade vägsträcka, väg 97 mellan Luleå och Boden, byggs om till mötesfri väg med mitträcke och planskilda korsningar. Förutom ombyggnaden av väg 97 ingår flera andra byggnationer i projektet - bland annat en ny bro med gång- och cykelväg över Sävastån och en ny bro på väg 588.

Slipper skotta
För närvarande har man åtta anställda, tre grävmaskiner, en bandschaktare och tre lastbilar i gång på bygget.

- Normalt går det åt en hel del tid och resurser åt snöröjning i november månad. Nu slipper vi snöröja och skotta fram grejorna varje morgon och kan arbeta effektivare, säger Stefan Malm.

Under det pågående brobygget är det särskilt bra att slippa snö eftersom gjutformen for bron skulle fyllas med snö, till stort besvär för de byggnadsarbetare som arbetar med formsättningen och armeringen.

På bättre humör
- Det milda vädret är bra på många sätt. Både jag och gubbarna blir på bättre humör när det inte är så kallt. Det är inte så kul att hantera armeringsjärn när det är minus 25, säger Stefan Malm.

I mitten av januari är det dags för gjutning. Så länge lär inte kvicksilvret hålla sig på plussidan.

- Men man kan ju alltid hoppas, säger Stefan Malm leende.

Fakta Ombyggnaden av väg 97

# Väg 97 mellan Luleå och Boden byggs om till mötesfri väg med mitträcke och 2+1 och 2+2 körfält. Deletapp 3 omfattar en sex kilometer lång sträcka från Sävastån till korsningen vid Travbaneleden. Även tre nya broar byggs i deletapp 3. Plankorsningar och farliga vänstersvängar byggs också bort.

# Syftet är att öka trafiksäkerheten och framkomligheten mellan Luleå och Boden, en av de mest olycksdrabbade vägsträckorna
i Norrbotten och den mest trafikerade. Cirka 8 000 fordon per dygn kör på vägen.

# Byggtid: oktober 2010 - oktober 2012.

# Kostnad: cirka 106 miljoner kronor.

# Entreprenör: Svevia (tidigare Vägverket produktion).

# Ombyggnaden av deletapp 3 på väg 97 är det största vägbygget i Norrbotten för närvarande. Det finansieras genom regeringens nationella plan men byggs tidigare med hjälp av förskottering från Luleå och Bodens kommuner.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om