Balck om förlusterna, varslet och framtiden

Sedan 2015 har Gestamp Hardtech gått med nästan 400 miljoner i förlust. Nu berättar vd Johan Balck om bakgrunden till chockvarslet på 211 tjänster, vilka åtgärder som genomförs och hur han ser på företagets framtid i Luleå.

För höga kostnader på arbetskraften i kombination med olönsamma produkter. Det är anledningen till beslutet att 211 tjänster ska bort på Gestamp Hardtech, enligt vd Johan Balck.

För höga kostnader på arbetskraften i kombination med olönsamma produkter. Det är anledningen till beslutet att 211 tjänster ska bort på Gestamp Hardtech, enligt vd Johan Balck.

Foto: Nils Johansson

Luleå2018-04-11 16:55

– Det besked jag lämnat till personalen smärtar mig väldigt mycket. Men jag är övertygad om att de åtgärder vi nu vidtar är den bästa lösningen för att långsiktigt behålla produktionen här uppe, säger han.

Gestamp Hardtech hette tidigare Plannja Hardtech innan det 2005 köptes upp av spanska Gestamp automocion. Företaget har i dag 550 anställda inom en verksamhet som bedrivs på tre ben; verktygstillverkning, forskning/utveckling och tillverkning av bilkomponenter. Nu försvinner 138 fasta tjänster och 73 bemanningskonsulter inom produktionen av bilkomponenter.

– Vi har sedan 2015 gjort en förlust på cirka tio miljoner per månad i produktionsenheten. Vi har genomfört ett åtgärdsprogram och kommit till rätta med mycket, men förlusten är fortfarande densamma. Därför tvingas vi nu avskaffa femskiftet och gå över till treskift, samt flytta en del av produktionen. Numerären på de andra enheterna påverkas inte men det kan bli förändringar enligt las, säger Balck.

Ni har kommit till rätta med mycket men förlusten är ändå densamma?

– Vi har fått ordning och reda på mycket men det finns ett antal mer eller mindre olönsamma produkter. Vilka bilmodeller det handlar om kan jag inte gå in på.

Varifrån kommer initiativet till nedskärningarna?

– Det är mitt uppdrag att vända verksamheten. Jag har drivit detta tillsammans med koncernen.

Jobben flyttas till Tyskland, Storbritannien och Tjeckien.

– Vi har ledig kapacitet inom koncernen. Det är också på det viset att vi är de enda som har femskift. Tillsammans med att verksamheten drivs i ett högkostnadsland så är det inte en hållbar lösning.

Är det här den enda lösningen?

– Ja, den enda hållbara lösningen som vi kan genomföra med kort varsel.

Kan du säga att du gjort precis allt du kan för att rädda jobben kvar i Luleå?

– Ja, det känner jag att jag gjort.

Vilka stenar har du vänt på?

– Vi har tittat på närvaron i produktionen, delaktigheten, olika investeringsalternativ och vidareutbildning av personalen.

Hade varslet kunnat vara lägre?

– Som sagt, det här är den lösning vi hittat nu som är bäst långsiktigt.

Att ni har utländska ägare, hur stor påverkan har det haft på beslutet att flytta jobben utomlands?

– Vi har en mycket tålig ägare. Vi har tappat nästan 400 miljoner kronor sedan 2015 och ägarna har haft stort tålamod och låtit oss gå igenom bolaget noggrant tills vi hittat den här lösningen. Det är viktigt att veta att helheten kommer att finnas kvar i Luleå. Gestamp som företag är mycket mån om att behålla allting här uppe.

Ni får kritik från anställda som fått beskedet via media?

– Vi har varit öppna i processen. Redan i november informerade vi personalen om att vi hade höga kostnader för arbetskraften. Under onsdagen började vi informera klockan nio på morgonen och beslutet blev offentligt 10.30. Vi har personal i femskift som jobbar dygnet runt så alla kan inte nås samtidigt. Jag vill säga att vi har otroligt duktiga och lojala medarbetare som har bra förutsättningar att hitta andra jobb här uppe.

Vilka jobb?

– Det är svetsare och tjänstemän duktiga på produktionsteknik, exempelvis.

Sedan 2015 har ni investerat 85 miljoner i verksamheten i Luleå. Är det fler investeringar planerade?

– Ja, vi kommer under året att investera 5-7 miljoner i tre automationsceller.

Gestamp Hardtech

1975: Utvecklingen av hårdpressat stål påbörjas vid NJA, Norrbottens Järnverks AB, i samarbete med Luleås tekniska institut. Inriktningen var mot jordbruket.

1980: Marknadsföring påbörjas mot bilindustrin i Europa. SAAB , Rover och Jaguar är bland de första kunderna.

1982: Plannja AB köper upp verksamheten. Arbetet med SAAB 9000:s sidoskydd öppnar en ny marknad.

1984: Suna Verkstad AB på Storheden köps. Produktionen i den nya fabriken påbörjas 1986.

1991: Det stora genombrottet på den internationella marknaden kommer med sidoskydd till Ford Mondeo. Kontrakt skriv även med Volkswagen, Porsche, Seat, Volvo, GM, DaimlerChrysler, Mazda, Bentley, Land Rover och BMW.

1996: En fabrik byggs i Mason, Michigan, USA. I Luleå fokuseras tillverkningen på utveckling och forskning.

2005: Det spanska företaget Gestamp Automoción köper Hardtech från SSAB.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om