På tisdagen var det dags Ymer att börja assistera fartyg till hamnarna i Luleå och Karlsborg.
– Ale kommer att assistera fartyg till och från Haraholmen, säger Amund E.B. Lindberg vid isbrytarledningen på Sjöfartsverket.
Isen i Bottenviken har pressats in mot den svenska kusten i Bottenviken av de starka sydostliga vindarna. Att isen pressats mot kusten innebär att sträckorna där fartygen behöver assistans inte är så långa i avstånd räknat, men däremot kan det förekomma stampisvallar som bara kan forceras med isbrytarhjälp.
– Stampisvallar är is eller snösörja som packats ihop av vågor och vind. Stampisvallen höjer sig inte nämnvärt över den omgivande isen men kan sträcka sig åtskilliga meter ned mot djupet och innebära stora utmaningar för fartygen som ska passera, säger Amund E.B. Lindberg.
– Väderprognosen för de kommande dagarna innebär att vi räknar med istillväxt i Bottenviken och Norra Kvarken till helgen och i inledningen av nästa vecka. Därför höjs restriktionerna för fartyg i Norra Kvarken och Bottenviken från och med måndag 22 januari, säger Emma Grönkvist, driftoperatör vid isbrytarledningen på Sjöfartsverket.