Vrakfest för marinarkeologer
De norrbottniska djupen kan dölja ett Wasa-skepp. Det är bara ännu inte hittat.- De här vattnen är praktiskt taget outforskade. Men det är mycket troligt att det finns viktiga vrakfynd här, säger marinarkeologen Nina Eklöf.Och det första steget är vraket i Norra hamn.
Dykaren Eduardo Roa är van vid feniciska handelsfartyg och amforer i medelhavet. Ändå gillar han Östersjöns välbevarade skatter.
Foto: Pär Bäckström
Kraftigt byggd
Redan efter en dags dykning kunde Jens Lindström avslöja intressanta detaljer om vraket.
- Det är ovanligt. Framför allt för att det är så kraftigt byggt, det liknar nästan ett örlogsfartyg. Möjligen kan det vara byggt för att gå genom is, säger han medan han guidar ner kollegan Eduardo Roa ner i djupet.
Eller djupet. Vraket ligger bara på cirka sex meters djup, vilket gör dyken ganska odramatiska. Det är i stället kylan som gör att Eduardo får gå upp efter 45 minuter. Han har erfarenhet från många marinarkeologiska dykningar i Medelhavet. Men Östersjön är ändå unik.
- Det är få ställen som man kan hitta så välbevarade vrak som här, säger Nina Eklöf.
- Det är det bräckta vattnet som gör fynden så välbevarade.
Ny teknik
Under de senaste åren har ny teknik gjort att flera intressanta vrakfynd gjorts i Östersjön, som "spökskeppet" på ett stort djup utanför Gotland.
Men Nina Eklöf tror inte det är omöjligt att liknande fynd kan göras i Bottenviken. Men kunskapen är ännu begränsad och därför kan dykningen på vraket i norra hamn bli en viktig pusselbit i fortsatt forskning.
- Vi vet att Luleå länge varit en livlig sjöfartsstad men inte hur sjöfarten gått. Transporten av järn började till exempel ganska sent. Det är möjligt att det finns skeppskonstruktioner som vi inte är bekanta med, säger Nina Eklöf.
Okänd typ
- Det här vraket till exempel verkar vara byggt för tung last, men vi vet inte vilken.
Och Jens Lindström lägger fram tesen att det mystiska skeppet i Norra hamn kan vara av finskt ursprung eftersom byggtypen än så länge är okänd.
Fyra meter dy
Under dykningarna görs exakta mätningar av fartyget och man ska även ta med sig fem träbitar för att göra en precis datering. Något som skulle vara till stor hjälp är om man kunde avslöja skeppets last, men eftersom botten består av fyra meter dy är en eventuell skatt väl dold för dykarna.
Under den andra delen av veckan kommer Norra hamn och i mån av tid också Södra hamn scannas av med sonar. Sen lämnas stafettpinnen över till den lokala dykarklubben Polar för vidare utforskning.
- Vi hoppas på deras fortsatta intresse, säger Nina Eklöf.
Parallellt gör man även en pedagogisk insats genom att berätta för lulebor och skolklasser om arbetet med vraket. Och intresset är stort, träffarna med skolklasserna blev uppbokade direkt.
- Det finns något mycket lockande med de dolda skatterna under ytan, säger Nina Eklöf.
Fakta Vraket i Norra hamn
Påträffades 1988 under VM-seglingarna i Luleå. Sedan dess har många försök gjorts att bestämma fartyget ursprung. En tes är att Hertsöbon och båtbyggaren Henrik Joensson grundstötte på Räfsgrundet (i dag Gülzauudden) år 1586.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!