Vide Löfquist, åtta år, läser boken Hugo får en hund för läshunden Yuni.
– Den är ganska bra. Den handlar om en pojke som vill ha en hund. Han ser dåligt, så han har glasögon, säger han.
Han träffar Yuni och hundförare Yvonne Fång för fjärde gången för att träna på att läsa.
– Det är bättre att läsa när Yuni lyssnar. I dag var hon lite sprattlig ändå. Hon gick och lade sig på golvet istället.
Bronte Doolin, nio år, läser också för Yuni varje vecka. Hon läser också en bok som handlar om hundar, nämligen Birre i skogen.
– Det är lättare att läsa när Yuni är med, säger hon.
Yuni, tillsammans med sin förare Yvonne Fång är en av två läshundar som varje vecka hjälper barn att knäcka läs-koden.
– Yuni är snart färdig terapihund och skolhund. Hon är även lärare på valpkurser, säger Yvonne Fång.
Lena Ekman och hennes italienska vattenhund Peppe, som är utbildad läshund, träffar också två barn varje vecka.
Läshundsverksamheten riktar sig till barn som har börjat läsa och ska fungera som ett verktyg för att stimulera läsutvecklingen.
– Man ska göra tidiga insatser för de barn som tycker det är svårt och då passar det här väldigt bra. Det ska skapa lust och intresse för läsningen, säger Sven-Erik Molin, rektor på Residensskolan och Östraskolan.
Det är första terminen som verksamheten är igång. Lena Vesterlund, bibliotekschef på stadsbiblioteket, råkade på begreppet läshundar på en mässa och blev så intresserad att hon sökte kommunala medel för att få igång verksamhet i Luleå. Första året gick åt till att planera samt att hitta och utbilda hundar.
– Den första gruppen barn startade i januari och nu kommer barngrupper läsa med hundarna under hela året. De här barnen får sju tillfällen, sedan blir det utvärdering, säger Lena Ekman.
Barnen kommer två och två och medan den enda läser med hunden får den andra följa med bibliotekarierna på biblioteket i Kulturens hus.
– De får titta lite bakom kulisserna. Idag har vi haft sightseeing i hela biblioteket och tittade på utsikten från översta våningen, säger Daniela Eriksson, bibliotekarie.
Alla inblandade är överens om att läshundarna får positiva resultat.
– De får komma ut från skolan och sitta i lugn och ro och läsa för någon som lyssnar, säger Lena Ekman.
– Hundar dömer ingen och det hjälper barnen att förstå en annan individ. De får självförtroende och lär sig empati. Det är en fantastisk satsning, jag tror att det ger resultat och det är kul att man vågar göra det här, säger Yvonne Fång.