Visselblåsarfunktionen ska fungera som en kanal för den som misstänker oegentligheter, men inte vill vända sig direkt till företaget, skriver företaget i ett pressmeddelande.
Dels kommer en extern funktion för att ta emot tips om missförhållanden finnas men även en extern funktion där relevanta tips utreds. Om man som medarbetare eller privatperson misstänker exempelvis mutor, bedräferier, stöld elelr andra oegentligheter, när någon gynnas av sin tjänsteställning, är det inte till själva Lulebo som man gör sin anmälan, utan till en extern utförare.
- Vi verkar i en utpekad riskbransch för korruption och syftet är att minska risken för oegentligheter och öka förtroendet både internt och extern. Lulebo är en betydelsefull köpare av nybyggnationer, renoveringar och drift av våra fastigheter och vi hanterar stora inköp. Den som larmar ska känna trygghet i att man har full anonymitet, säger Lulebos Vd Anna-Stina Nordmark Nilsson.
- Visselblåsare fyller en viktig funktion i både privat och offentlig sektor. Det är viktigt att eventuella missförhållanden kommer fram och åtgärdas, säger hon.